Dip dye zomerbroek



We hebben nu nog een paar mooie zomerse dagen, wat heel fijn is, maar het was deze zomer af en toe wel te heet. Ik was in Frankrijk, onder andere in de Loire vallei, en daar was het paar dagen met 35 of 36 graden onmogelijk iets te doen zonder meteen te zweten. Ik probeer me dan luchtig te kleden, maar bij een bepaalde temperatuur helpt niets meer....  Voordat ik ging besloot ik een zomerbroek iets luchtiger te maken. Ook kregen de broekspijpen een ' dip dye'.

We're currently having a few wonderful summer days here (here = the Netherlands). But at times it has been too hot for me. For example the days I spent in the Loire region in France. With temperatures of 35 or 36 degrees it's hard to do anything without instantly sweating. I try to dress lightly on hot days, but there's just so much you can do... Before I left for France, I adjusted a pair of summer trousers to make them 'airier' and I gave the legs a dip dye as well. 


Stap 1
Ik wilde het elastiek onderaan afknippen. Vorige zomer had ik namelijk gemerkt dat het de lucht een beetje afsloot en als het dan warm was, dan waaide het niet lekker door in mijn pijpen. (Ja... elke graad telt als je het warm hebt!) Dus dat was mijn eerste actie. 

Daar ga je elastiek!

Last summer I noticed that the elastic at the bottom of these pants meant that my legs were warmer. I made a mental note that cutting off the elastic could make it more airier. So that was my first step.


Stap 2
Voor de dip dye gebruikte ik een zakje Dylan navy blue. Het was mijn bedoeling om een wat geleidelijke overloop maken. De eerste 20 minuten haalde ik de broek daarom regelmatig op en neer. 

This dye has its ups and downs...


I used Dylan navy blue to create the dip dye. To avoid a sharp line I moved the fabric up and down the first 20 minutes or so. I was hoping for a gradient effect. 


Stap 3
Het verloop van de kleur was eigenlijk best aardig gelukt, maar ik vond het eerste resultaat te licht, waarschijnlijk te veel water bij de verf. Dus de volgende dag deed ik meteen een nieuwe poging met een restje verf en relatief wat minder water. Dat gaf gelukkig een veel beter resultaat! Daarna nog even netjes de zoom omstikken en klaar voor vakantie.

Best aardig dip dye-effect toch?

The gradient wasn't too bad but the colour itself was still a bit too light. I had probably added to much water, so I repeated the process the next day with some left over dye en less water. The outcome was much better the second time! The only thing left to do was make a neat hem and I was ready for vacation!



Ik was van plan geweest om een paar vakantiefoto's te maken met de broek in de hoofdrol. Broek op de berg, broek op terras, broek bij zee, dat soort foto's. Ik heb de broek namelijk echt met veel plezier gedragen. Maar de foto's ben ik dus vergeten! Om een goed te maken hier een paar foto's van onze eigen Tour de France, maar dan in de vorm van een kleding/textiel tour, van Normandië via de Loire-vallei naar de Ardèche. 


Tijdens de eerste week aan de kust in Normandie bezochten we de stad Amiens waar ik deze leuke blouse zag in een etalage. Het zou voor mij iets minder wit en glanzend mogen, maar het leek me leuk om zoiets een keer proberen te maken!

I intended to make a few holiday photo's to show you that I was actually wearing my dip dye pants   (pants by the sea, pants sitting on top of a hill etc.) ....
but I forgot!
    
To make it up to you I thought it would be nice to share a few photos of our own Tour de France, but then in the form of a clothing /textile inspiration tour, from Normandy, through the Loire valley and then to the Ardèche. We spent a week at the coast in Normandy and visited Amiens, where 
I came across this beautiful top in a clothing store. A little less white and shiny for me, but I loved the idea. Maybe I could try something like this...



Daarna kampeerden we ook in de buurt van Tours in de Loire en daar kreeg ik een gat in mijn zwart Toms schoenen. Ik was bang dat het gat groter zou worden en mijn teen eruit zou piepen,  dus wat doe je dan?! Juist, ik plakte aan de binnenkant een stukje duct tape (altijd meenemen op vakantie), gat gedicht! Later nog een zwarte stift gekocht bij de HEMA in Tours om het grijs iets bij te kleuren.   

We also stayed a few days on a camp site near Tours where I discovered a small hole in my lace Toms shoe. I was worried that the hole might get bigger and my big toe would peep out. Fortunately, we had packed some duct tape, with which you can repair almost anything:). So I closed the hole with a piece of tape, and bought a black marker to make the grey you could still see through a little darker.

Ik vind het heerlijk om te neuzen op vide-greniers of vintage winkeltjes en verzamelde op verschillende plekken schattige geborduurde en kanten kleedjes en zakdoeken. In de Ardèche vond ik mijn grootste schat, daar trof ik op een vide-grenier bij een verzorgingstehuis een enorm blik met iemands complete borduur-nalatenschap!

Kleedjes, kantjes een draadjes... heerlijk!

I love strolling around on yard sales and flea markets. And there are lott of them in France in August. I collected a few lace cloths and handkerchiefs and found my biggest treasure in the Ardeche on a yard sale from a nursing home. A beautiful big tin full of threads and (unfinished) embroideries. It was someone's embroidery legacy! i couldn't resist that, of course...

Een prachtig groot poezenblik: vol met geborduurde tafelkleedjes en andere projecten, en doosjes met garen. Deze creatieve erfenis verdiende iemand die daar iets moois en creatiefs mee zou doen (moi natuurlijk) dus dat kón ik niet laten staan! 

A box full off embroidery treasures 

En wat ik er dan mee ga doen? Weet ik nog niet precies, maar inspiratie genoeg.
Bijvoorbeeld iets in de stijl van deze zomerse top met borduursel dat ik eerder maakte?
Of meer zoals hier, een geborduurde vogel als applicatie op een vestje?
En wat dacht je van dit inspirerende geborduurde hemdje op Refashionco-op.com?
Wat het ook wordt... je ziet het vast nog een keer terugkomen!


I'm not yet sure what to do with these treasures but It'll come to me. 
For example something like this zomerse top met borduursel I made before?
Or what about this idea, a cardigan with an application of an embroidered bird?
And how about this cute embroidered camisole top you can find on Refashionco-op.com?
We'll see... For now, as an encore, let me share this small pouch / etui that I found among the embroideries with you.


Omdat ik het niet kan laten.... dit schattige geborduurde etuitje vond ik ook in het blik!

A lovely pouch / etui or...?

Voor en na

Ik heb veel plezier gehad van mijn dip dye broek op vakantie en weer genoeg inspiratie opgedaan in Frankrijk, heerlijk. Fijn om weer ideeën te hebben!

Blouse is 2e hands Desigual van Zalando pre-owned.

I really enjoyed my dip dye pants on vacation. And my stay in France gave me a lot of inspiration for new projects, nice to have lots of new ideas!


Reacties

  1. Wat een leuke DIY! Vind het er heel tof uitzien. Jammer dat er geen vakantiefoto's zijn van je broek in actie ;p. Dat poezenblikje en die borduursels zijn echt super schattig. Ben benieuwd hoe je de borduursels gaat gebruiken in je volgende projecten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank dank... Ja, ik ben ook benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten