Jeans badmatje DIY

 

Van jeans een mat breien: dat idee ontstond een jaar of zo geleden toen ik ineens overal voorbeelden van breisels met jeans tegenkwam. Het was een duidelijk teken: ga breien met jeans! Natuurlijk wilde ik dat ook proberen. En nu, met een beetje geduld en niet te veel tegelijk breien (geen licht breiwerk helaas), is mijn jeans badmat klaar! Ik deel graag mijn ervaringen hiermee.

Wat heb je nodig:

  • 4 of 5 oude spijkerbroeken
  • breinaalden (nr. 9)
  • goede schaar
  • naaimachine
  • geduld en sterke armen
     

In this post, I'm sharing an idea I came across about a year ago. The funny thing was that in a period of a week, I stumbled upon several projects regarding 'knitting with jeans yarn'. It was like a sign: 'try knitting with jeans!'. A sign I didn't want to ignore. And now my project is finished, I can share my do's (and dont's) with you.

For this project you need:

  • 4 or 5 pairs of old jeans
  • knitting needles (nr. 9)
  • scissors
  • sewing machine
  • patience and strong arms


Stap 1
Ik begon met het in repen knippen van de broekspijpen. Om het breien niet te zwaar te maken, is het verstandig de repen niet breder dan 1,5 cm te knippen. Omdat ik verschillende tinten blauwe jeans had, knipte ik van elke broek pijp van het voorpand. Daarmee kon ik een bol jeansgaren maken waarin meteen meer tinten spijkerstof in verwerkt waren.

Knippen, knippen, koffie en weer knippen!

I started cutting strips from the front of different jeans and made sure the width of the strips was no more than 1,5 cm. I cut different shades of blue jeans at the same time, because I wanted a mixed ball of yarn. 

Stap 2
Daarna heb ik eerst de uiteinden van alle repen aan elkaar genaaid, op ca 1 cm van de rand. En vervolgens heb ik de lange sliert tot een bol jeansgaren opgerold. 

Yes, my first ball of jeans yarn!

Next, I stitched the ends of the strips together at approximately 1 cm from the edge. Then I rolled it all up to a ball of yarn. 


Voor deze mat heb ik 35 steken opgezet. Ik ben begonnen met 40, maar dat paste uiteindelijk niet op mijn breinaald. Ik gokte erop dat het breed genoeg zou zijn, en dat is gelukt. Heb je maxi-breinaalden, dan kun je natuurlijk meer steken opzetten. Mijn mat is 45 x 70 cm geworden. Om je een idee te geven, badmatjes die je koopt zijn bijvoorbeeld 40 x 60 cm of 60 x 100 cm. Ik heb alleen recht gebreid, heen en terug.


I casted on 35 stitches for my project. It was the maximum my knitting needles could handle. I only used knit stitches, back and forth.
My bath mat turned out 45 x 70 cm. To give you an idea: the ones you buy in a shop are usually 40 x 60 cm or 60 x 100 cm.



Stap 3 
Het vervolg bestaat vooral uit herhaling en geduld. Ik heb het breien afgewisseld met het knippen van repen. Je knipt behoorlijk veel repen en het breien is zwaarder dan met gewone wol, dus de afwisseling is wel prettig. En omdat ik last had van een beknelling in mijn arm en schouder, kon ik per niet meer dan een paar rijen tegelijk breien. Anders kreeg ik te veel last van mijn schouder. Het was een mooie oefening in geduld.

Mixing different shades of blue

Because there are a lot of strips to be cut, it can be wise not to cut everything at once. Moreover, knitting jeans is heavier than you're probably used to. So to give your arms and shoulders a break, you could switch to cutting strips every now and then. 


Het 'geraamte' dat overblijft: gewoon kunst!

Stap 4
Bij ca. 70 cm lengte heb ik afgekant. Het badmatje is uiteindelijk gebreid van 4,5 jeans. Breien met jeans kost veel stof, maar het is wel een mooie manier om oude jeans te verwerken. Ik heb oude jeans van mijzelf, van mijn moeder en van mijn wederhelft gebruikt. Het is dus een bijzondere mat geworden, zeker de moeite waard! 
De do's en dont's voor je op een rij:

Do's
Denk vooraf na over de kleuren, wil je gemixte blauwe kleuren, knip dan meteen repen van verschillende broeken. Wissel het knippen af met het breien. Het breit niet licht, dus afwisseling is prettig!

Dont's
Knip de repen niet te breed. Ik knipte repen van 1,5 cm breed, maar misschien vind je 1 cm ook al breed genoeg. Brei eventueel een kort stukje om een indruk te krijgen. En probeer niet alles tegelijk te breien, je armen en schouders zullen je dankbaar zijn.


Afkanten / cast off

It took about 4,5 jeans to create this bath mat. I used old trousers from myself, from my other half and from my mother. I think it's a beautiful way to reuse old jeans and the result is a very unique bath mat. Definitely worth the effort! 

Do's
Decide on the colors in advance. If you're going for mixed shades, start cutting up strips from different jeans at the same time. It's probably wise to alternate cutting strips with knitting, to keep it interesting and less heavy.


Dont's

Be careful with the width of the strips. The width of my strips was 1,5 cm, but maybe 1 cm also works for you. I
t can be useful to make a sampler to get an idea of the width. Don't try to finish it all at once, your arms and shoulders will thank you for it:).


Voor en na

4,5 spijkerbroek, en dan heb je ook wat een mat!

Reacties

Een reactie posten