Versierd vest... met verf en vogel



Door de jaren heen heb ik al behoorlijk wat vestjes geverfd. Van wit naar roze, van blauw naar groen, van roze naar paars en nog veel meer. Dus toen ik besloot om een rood vestje bruin te verven, voorzag ik een makkelijk project. Ik wist nog niet welke verrassingen mij te wachten stonden! 

Through the years, I've dyed quite a few cardigans. From white to pink, from blue to green, from pink to purple and so on. So when I decided to dye a pink cardigan brown, I figured it would be an easy project. Little did I know what surprises awaited on me!

Stap 1
Ik begon met een verfbadje Rit Cacoa bruin. Geen donkerbruin, dus ik wist niet of het genoeg zou dekken... Helaas. Het resultaat was roestbruin, niet wat ik wilde. Op Marktplaats vond ik gelukkig nog een zakje Dark Brown van Dylon dat de volgende dag al in de brievenbus viel. Vol goede moed begon ik met de 2e verfpoging. Maar dit leverde me alleen maar een donkerder roestbruin op! Hoe kon dat? Het vestje bevatte 77% katoen. Ik begreep er niets van. Zou mijn vestje verfmoe zijn?

2x bruine verf maakt.... ehm roestkleur! 

I started to dye with Rit Cacao brown, which isn't really dark brown, so I wasn't sure if it would work. Nope, all I got was a rusty brown colour. Next, I tried a sachet of Dylon Dark brown I had bought after my first attempt. But what the...??? Still rusty, a little darker rusty, but no dark brown. How was that possible? The label said 77% cotton, that should be more than enough to do the job.


Ondertussen... (niet op zolder, en ook niet met een kloddertje roze verf) had ik behoefte om er even uit te gaan. Er zijn weinig plekken waar je tegenwoordig nog een beetje leuk en verantwoord naartoe kunt, maar bij de kringloop is het door de week meestal rustig. En kijk, wat ik tegenkwam! Deze prachtig geborduurde vogels!


In the meantime I needed a little break outside. And although there aren't many places you can safely visit these days, it's usually very quiet at the thriftstore during weekdays. So look what I found, aren't these embroidered birds cute?

#veelgeborduurvoorweiniggeld


Stap 3
Terug naar mijn verfproject. Na een uurtje spelen met de Rit Color Formula-tool kreeg ik weer moed en besloot ik het vestje nog een grijs verfbad te geven. Dat kwam zo: ik zocht in de tool de kleur bruin op die ik eigenlijk wilde en ontdekte dat die uit 50% bruin en 50% grijs bestond. Aha! Dat kon ik nog proberen...

Bedankt meneer Rit, meneer Dylon en ik redden het verder wel!

Back to my dye-project. After desperately checking out the Rit Color formula-tool, I discovered that they used grey to achieve a similar color. A-ha! So that's what I did too!

Stap 4
Nu mijn vestje eindelijk de goede kleur had, dacht ik weer aan de geborduurde vogels. Mijn eerste gedachte was geweest om ze op een spijkerjack te naaien als applicatie. Maar waarom eigenlijk niet op dit vestje?

Hey, where are you going!?

Now that my colour misison was accomplished, I remembered the embroidered birds. My first plan had been to use them as an appliquÄ— on a jeans jacket, but why not place them on this cardigan? So that's what I did.

Laatste stap
Even het juiste garen uitzoeken, vastspelden en naaien maar! Ik koos voor een zigzag die fijn genoeg was om de witte randen een beetje te bedekken.

Zigzag, zigzag, zigzag...

Voor en na

Reacties