Zomerse top van placemat en servetten



Bij het opruimen van het huis van mijn schoonmoeder na haar overlijden, alweer 3 jaar geleden, kwam ik ook een mooi setje geborduurde katoenen placemats en servetten tegen in roze en blauw (voor hem en haar?). Met een grote roos erop waardoor precies het bestek past! Ik wist meteen dat ik het wilde bewaren voor een leuk project. In deze blogpost krijgen de setjes hun nieuwe bestemming als een zomers topje!

When we were clearing up the house of my mother-in-law after she died 3 years ago, I came across a beautiful embroidered set of napkins and placemats (him and her?). Look at how the rose keeps the cutlery in place! I knew right away I wanted to save it for a future project. In this post you'll see the transformation of the napkins and placemats into a summer top.


Op de servetten waren kleurige bloemen geborduurd en ze waren netjes afgewerkt en met de hand gezoomd. Helaas kan ik mijn schoonmoeder niet meer vragen waar ze vandaan komen. Ik denk niet dat ze ze zelf heeft gemaakt. De stijl is te romantisch is en ze was meer een breister dan een naaister. Misschien heeft ze ze een keer gewonnen bij een loterij van een van de vele fêtes in haar woonplaats in Frankrijk. Ze deed graag mee om een plaatselijk doel te steunen en had vaak geluk. Ze won hele serviezen, cakes en worsten. Dus misschien is dit ook een gelukkig lot geweest.

The colorful flowers on the napkins and placemats were neatly stitched and hemmed by hand. I'm pretty sure my mother-in-law didn't make them herself (the style is too romantic). Maybe she won the set at a lottery. Always willing to support a good cause, she participated in many lotteries held at the local fêtes in her hometown in France. She was often lucky and won complete dinner sets, sausages, cheese and cakes. So this set might also be the result of a lucky ticket.    


Stap 1
Ik begon met het spelden van de servetten en placemats op de paspop. Op het moment dat ik begon, wist ik nog niet of ik genoeg stof had om er een topje van te maken. Maar zoals je ziet, waren er mogelijkheden! 



I started pinning the napkins and placements on the tailors dummy. Before I started, I wasn't really sure there would be enough fabric to create a top with. But as you can see, it was more than possible!


Stap 2
Nadat ik het topje voorzichtig had gepast en nog een beetje had aangepast, had ik mijn plan klaar en kon ik beginnen met naaien. Ik spelde de punt van de voorpanden af voor de middenvoor naad. 

Centre front is looking good...

After a fitting, a few alterations and another fitting I pinned I started with the front piece. I sewed the angle of the 2 napkins to create the centre front. 

En terwijl ik verder ging met het afspelden van de achterkant, zag ik Annika (die helaas nooit beste vriendinnen is geworden met onze poes Pippi) achter mij vol vertrouwen in slaap vallen. Ze wist dat het goed ging komen.

Good busy, bazinnetje!

And while I busy pinning the placemats for the back piece, I saw Annika (who unfortunately never became the best of friends with Pippi, one of our other cats) confidently falling asleep. She knew it would work out just fine.


Stap 3
De volgende stap was het dichtnaaien van de zijpanden. Daarvoor spelde ik de randen van de placemats schuin naar voren, over de servetten. Natuurlijk met perfect passend garen!


Next, I created the side seams by pinning the edges of the placemats forward, at an angle, over the front piece. The sewing, of course, had to be done with the perfect matching thread!


Stap 4

Wat natuurlijk nog ontbrak, waren schouderbandjes. Om het allemaal niet te zoet te maken had ik felroze band gekocht op de markt. En na de nodige afwerking met de lockmachine was de zomerse top klaar voor... de zomer! De komende dagen loopt de temperatuur op tot bijna 40 graden, dus zomerse topjes zijn welkom:).

The only things missing were shoulder straps. I got bright pink band from the market to give the top a more modern look. And after some final finishing of the edges, this summer top was ready for... summer! In the next few days the temperature will rise to almost 40 degrees (104 F), which is very uncommon in the Netherlands, so be welcome, summer top.






Le back & frontseite 

Voor en na

Na dit project kreeg ik enorm veel zin om bij de kringloop naar kanten kleedjes en servetten te gaan struinen. Ik heb nog geen tijd gehad, maar wie weet wat daar nog uit komt voor een volgende blog...



This project inspired me to check out the local thrift store for some more lace and embroidered doilies. I haven't had the time yet, so we'll see what happens. Maybe in a next post.

Reacties

Een reactie posten