Upcycle van 2 tops en vier je fouten!

 


Niet alle refashions zijn een 'instant succes'. Vaak begin ik aan een projectje zonder te weten hoe het precies gaat worden en soms is het eindresultaat ook niet helemaal wat je ervan verwacht. Bij een van deze tops, wilde ik vooral een techniek uitproberen zonder te weten hoe het eruit zou zien. En bij de andere leidden allerlei verfperikelen toch tot een happy end!

Not all refashions are an instant succes. I often start a project without knowing how it will turn out, and sometimes the result is not what I had in mind. This time I wanted to try a new technique on a top without knowing if and how it would work. With the other top, I was confronted with 'dye' issues, but there's a happy ending!


Top 1
De eerste top heb ik een paar jaar geleden in Frankrijk gekocht, ik viel voor de geborduurde bloemen. De oorspronkelijke kleur was ecru en niet echt mijn kleur. Dus ik heb de top al eerder een lavendel verfbad gegeven. Helaas heb ik (denk ik) de verf niet goed laten oplossen, want er zijn een paar vlekjes op gekomen.


I bought this top in France a few years ago, I fell for the embroidered flowers. The top was originally off-white and I gave it a lavender dye bath last year. Unfortunately the paint hadn't dissolved quite right and left some spots on the top.

Mijn plan voor deze top ontstond na het lezen van het inspirerende boek Mend! van Kate Sekules. Het staat vol met iechnieken om gaatjes, vlekjes en scheuren te repareren met de gedachte een geliefd kledingstuk te behouden. Er is ook een handig overzicht met type stoffen en beschadigingen en geschikte reparatietechnieken. Wat ik er erg leuk aan vind, is dat veel ideeën gericht zijn op het uitvergroten van foutjes in plaats van verbergen. Als je geïnteresseerd bent in visible mending is dit boek een aanrader!

My plans for this top were inspired by the book Mend! by Kate Sekules. It offers lots of ideas and solutions (including tutorials) for repairing and saving your beloved piece of clothing. It also  contains a useful overview of fabric damages and type of mends that will work. What I really like is how many of the ideas are about celebrating 'mistakes' like holes, tears and spots. If you're interested in visible mending I can definitely recommend this book!

Zo kwam ik op het idee om iets met de verfvlekjes te doen. Ik besloot de vlekjes te benadrukken door er met borduurgaren knoopjes op te naaien en er juist meer toe te voegen. Ik wilde een regen van geborduurde knoopjes maken, van donkerpaars op de schouder naar licht roze bij de geborduurde bloemen. Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik echt geslaagd ben (misschien zegt dat al genoeg:)), maar ik vond het leuk om te proberen en erover na te denken.



So that's how I came up with the idea to emphasize the spots on my top with embroidered knots and I added even more 'spots'. I tried to create a shower of french knots in a gradient, from purple on the shoulders to light pink near the embroidered flowers. To be honest, I'm still not sure if I succeeded, which maybe says enough:), but I really liked trying it out. 


Top 2
Deze top is een kringloopvondst, ik vond het een leuk broderie bloesje, maar in een foute kleur. Mij staat zo'n kleur groen absoluut niet, ik wordt er bleek van. Dus ik kocht het met de bedoeling het te verven. En de stof was 100% katoen, dus ik zag kansen. Overigens blijkt broderie anglaise oorspronkelijk uit oost Europa te komen! Omdat het zo populair was in het Victoriaanse tijdperk, werd het geassocieerd met Engeland. Ik heb het even opgezocht, verrassend weetje weer.

Broderie Anglaise komt dus uit Oost Europa!

I found this blouse at the thrift store. I really liked the broderie anglaise but not the colour, it makes me look pale. So I bought it with the intention to give it a dye bath. Since the fabric was 100% cotton I saw possibilities! By the way, it turns out that broderie anglaise originated in eastern Europe. Very surprising, I didn't know that, but I found it on the internet. It became very populair in the Victorian era, so that's why it's now associated with England. 

Ik had nog een oud cupje Jungle Green verf van Dylon dat me geschikt leek. Misschien lastig om te zien op de foto, maar de kleur heeft iets blauws richting petrol. Helaas zag ik meteen bij het verven dat daar niets van overbleef en dat het veel geel-groener werd dan ik had gehoopt. Dat kwam natuurlijk door de basiskleur van de blouse. 


I used a cup of Jungle Green dye from Dylon, it may be hard to see on the photo but it's kind of a blueish green. But when I checked the blouse after a few minutes, I immediately saw that is was turning out yellowish green. Which was of course due to the original colour of the blouse.  


Dus ik besloot wat blauw toe te voegen met een restje Aquamarine van Rit in de hope dat het iets blauwer groen zou worden. De plastic handschoen lekte helaas, maar de kleur was wat ik bedoelde!

De kleur op mijn duim graag!

So I decided to add some Rit Acquamarine dye, hoping the green would turn out more blueish green.... Unfortunately, the plastic glove was leaking, but I was aiming for the colour on my thumb!

Helaas, helaas, werd het resultaat er niet blauwer van. Dit was de uiteindelijke kleur, beter dan het was, maar ik vroeg me af of ik dit ging dragen. Ik had me er al bij neergelegd tot afgelopen week vriendin J. op bezoek kwam. J. houdt erg van groen en vond de kleur èn de blouse erg mooi! Dus het bloesje heeft gelukkig toch een goede bestemming gekregen. 


Alas, the blouse still turned out green as green can be. It was a better kind of green, but I wondered if I was going to wear the blouse at all. Until, last week, my good friend J came to visit. J. likes green, no, she lóves green and she liked the blouse. So the blouse ultimately came in perfect hands! 



Voor en na

Tot zover mijn ervaringen met de 2 tops. Beide tops waren geen onverdeeld succes, maar ik heb me vermaakt met het proces (het gaat niet om het resultaat, maar de weg ernaartoe etc.n:))


Even though the result of the projects were not entirely what I had in mind, I did have fun trying (it's not the result, but the journey etc....:)).


Reacties

Een reactie posten