Upcycle sweater: liever naaien dan gourmetten!


Voor degene die het nog niet was opgevallen: ik hou van paars. Als er in een winkel paars aan een kledingrek hangt, loop ik er meteen naartoe. Zo'n 5 jaar geleden vond ik ongeveer op die manier deze sweater van Sandwich. Mooie zachte sweatstof met een grappig detail aan de zijkant. Helaas droeg ik het minder dan ik had gehoopt. Deels vanwege de ronde hals, niet mijn favoriete halslijn, maar ook omdat ik het voorpand toch een beetje saai vond. Hoog tijd voor een upcycle die he-le-maal past bij oud en nieuw, met dit keer de aardige hulp van Ansje Handmade!

For those of you who may not have noticed: I love purple. Whenever my eye falls on something purple in a clothing store, you'll see me walking straight to it. About 5 years ago, I found this sweater, kind of in that same way. It has a lovely soft fabric and a nice detail on the side. Unfortunately, I haven't worn the sweater as much as I expected to. Maybe because of the crewneck, not my favorite neckline, or because the front piece is a little bit boring. High time for the perfect upcycle for New Year's Eve, with the kind help of Ansje Handmade!

Together we can do sew so much!



Stap 1
Als eerste begon ik met het aanpassen van de ronde hals naar een v-hals. Eh... dat wil zeggen... Annika?

Cute, but not helping Annika! / Ga er maar af ja, goed zo...

My first step was to alter the neckline into a v-neck. I unpicked te neckband, approximately to the shoulders (I had to guess a little because the sweater has raglan sleeves). Then I folded the front piece in half, making sure the seams were lined up.



Afijn, ik begon dus met de hals en tornde de halsnaad open ongeveer tot midden op de schouders (ik moest het een beetje gokken omdat de sweater raglan mouwen heeft). Daarna vouwde ik het voorpand dubbel, waarbij ik ervoor zorgde dat de naden van de mouwinzet precies op elkaar lagen. Ik knipte de nieuwe v-hals ongeveer vanaf 2,5 centimeter onder de bestaande halslijn. Om de halsband te kunnen blijven gebruiken, moest de v-hals niet te diep worden, anders werd de band te ver uitgerekt. Na een klein beetje rekken, knipte ik de band precies in het midden door.  


Voorzichtig de band een beetje uitrekken voor het spelden.

I cut the new neckline, about 2,5 centimeters below the original neckline. I wanted to reuse the existing neckband, so I had to take into account that there were limits to the stretch of the band. Before I cut it in half, I pulled it a little to create more length. 

Bij het vastnaaien van de halsband, begon en eindigde ik ongeveer een centimeter of 1,5 voor de 'v'. Daarna... ja, ik zeg het maar gewoon, het is bij mij altijd een beetje vouwen en proberen tot ik de volgende stap voor me zie. En soms tussen de trail door ook wat error. Ik wilde het dit keer bij te houden in logische stappen, maar da's niet gelukt helaas, sorry:). Op de foto's zie je een paar stappen van het (chaotische) proces, maar kijk voor echt goede uitleg eens bij deze tutorial voor een v-neckline van Bernina (Engels). Ze doen het iets anders en zetten eerst de band in een v aan elkaar, maar zoals altijd zijn er meer wegen die naar Rome leiden... 

Nee, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker....

Next, I sew the band back on to the neckline, starting and ending about 1,5 centimeters after/before the actual 'v'. And then, well, it usually comes down to folding and trying until I see the next step. And sometimes unpicking... I'm just saying it how it is... I tried to keep track of it, and make photo's of the logical steps, but somehow it all ended in a chaotic process, sorry for that:). For a reliable explanation, you could check this tutorial for instance, on how to sew a neckline by Bernina

Stap 3.
Zo, nu verder met het leuke deel: een tijdje geleden zag ik in een nieuwsbrief van Ansje Handmade namelijk een vreselijk leuke template bij een sew-all-in-pakket: 'Liever naaien dan gourmetten' (wie niet?). Gourmetten is een beetje familie-volkssport nummer 1 met de feestdagen, zeker na 2 jaar lockdown is het populairder dan ooit. Ik heb ook wel eens gegourmet natuurlijk, en het is best leuk, maar voor de host is het minder relaxed dan voor de gasten: hard werken vooraf (veel snijden, spiesjes en sauzen maken), en een plakkerige vloer achteraf. #lievernaaiendangourmetten voor mij dus! 

Afijn, geïnspireerd door de quote nam ik contact op met Anouck en van Ansje en zij was zo aardig om voor deze blog een template beschikbaar te stellen (dank, dank)! Helemaal perfect voor deze oud en nieuw-upcycle! I
k kan je trouwens aanraden eens op hun website te kijken, prachtige duurzame stoffen! En da's mijn eigen en oprechte mening:).

I prefer sewing to table top grilling

Let's move on to the fun part: I recently read a newsletter by Ansje Hansmade and saw a sew-all-in-package with the perfect template 'I prefer sewing to table top grilling' (translation) (If you're interested by the way, check the website, they offer beautiful sustainable fabrics, and that's my honest and own opinion:)).

Now let's get back to the Dutch 'gourmetten', it's 
a mix of table top grilling and raclette and the Dutch national activity on december holidays. And after two year's of lockdown at the holidays it's more popular than ever. It involves lots of cutting, slicing, making dips etc. beforehand, and a sticky floor afterwards, for the host it is not as relaxed as for the guests. It's fun sometimes, but for me it's 
#prefersewingtotabletopgrilling.

Anyway, when I contacted Anouck from Ansje, she was so kind to send me a template, especially for this upcycle. I was so exited, because it was perfect for what I had in mind! 

15 sec. at 160 degrees

Het is altijd een beetje spannend om zo'n opdruk erop te strijken, maar na 15 seconden met een beetje druk strijken op 160 graden trok ik de folie voorzichtig weg en voilà! 

Stap 4. 
Als laatst had ik nog een paar decoratieve ideeën om de feestvreugde te vergroten.  Ik voegde een subtiele steek toe in gouddraad. Ik dacht dat ik het klosje van vriendin G. had gekregen, maar ze kon het zich niet meteen herinneren, dus als zij het niet was, aan de echte gever: bedankt!

Subtiel en feestelijk

Last, but not least, I wanted to add some decorative stitches with golden thread to match the golden print and increase the festive look. I thought that the spool with gold thread was given to me by my creative friend G., but she couldn't quite remember, so if it wasn't her, thanks to whomever gave it to me!

Op de valreep kwam lief D. nog met het goede idee om iets met de naaimachine te doen op de achterkant. Heerlijk, een creatieve man in huis, super fijn als je het zelf  even niet weet! En weer een kans om mijn pas opgedane tekenkunsten uit te proberen. Ik tekende de naaimachine van de opdruk na op oplosbare folie en naaide dat met het speciale tekenvoetje over op de achterpand van de sweater. Ik moet je wel waarschuwen, deze techniek is niet geschikt voor mensen die 'precies' belangrijker vinden dan 'ambachteljk' (oftewel, het gaat allemaal niet recht en foutloos:)). 

Ik ga dus voor de ambachtelijke look...

At the last minute, dear D. came with the briljant idea to do something with the sewing machine on the back piece. Yes, of course! So great to have a creative mind in the house when you're a little stuck yourself. And a perfect opportunity to try out my new hobby again: drawing with the sewing machine. I should warn you, this technique isn't for those who value perfectionism over an artisanal look:). I traced the silhouette of the tiny sewing machine on soluble foil. I sew over this drawing, then I rinsed it.

I love it, a little sewing machine on the back!

Voor en na

Zo, ik ga oliebollen bakken, ik wacht nog even met deze trui aantrekken tot ik klaar ben:), en ik wens je een creatief 2023!

Happy sew year, I'm going to bake me some oliebollen!

Reacties

Een reactie posten