Tasje van vintage borduurwerk




Een paar weken geleden was ik in een grote kringloop in het midden van het land toen mijn oog op een prachtig borduurwerkje viel. Een naaister voor de open haard, het licht uit het raam en een gezellig spelende poes, het kwam op mij een beetje over als een schilderij van Vermeer. Ik vond het een geweldige vondst waar ik iets leuks mee wilde doen. Het werd een klein tasje! 

Intussen heb ik ontdekt dat Vermeer wel een (ander) schilderij van een naaister heeft gemaakt, en hij was niet de enige schilder. Uit een korte zoektocht op internet blijkt dat naaisters een populair onderwerp in de kunst waren.


A few weeks ago, I visited a pretty nice and big thrift store, when my eye fell on this beautiful vintage embroidery. A seamstress working in the light of the window, a nice fireplace and a cat playing. Somehow it seemed just like a painting by the Dutch painter Vermeer to me. An adorable piece of embroidery and I just had to take it with me for a small project: I wanted to turn it in to a small pouch. 

Afterwards, I discovered that there actually exists a painting of a seamstress by Vermeer, not this one obviously. In fact, the seamstress was apparently a populair subject for painters. You'll find a lot of examples with just a quick search on the internet.

Stap 1
Nadat ik het borduurwerk uit het lijstje had gehaald, zocht ik de stof bij elkaar. Om het een moderne uitstraling te geven, wilde ik voor de achterzijde van het tasje een restje skai-achtige stof in blauw metallic gebruiken. Voor de voering koos ik een beige/gouden voeringstof. 

€2,95 voor úren handwerk... 

When I wanted to take the embroidery out of the frame, I noticed the price again. Only £2,5 (or $3) for hours of work. I'm so happy it's being reused! 

My choice of fabric was a metallic blue skai leather for the back, and a golden beige lining.

I started bij making a small strap. I cut a strap of 4 cm wide and made sure that it would be long enough to put my hand through easily when folded. First, I folded the edges to the middle and then I folded it again so the strap would be sturdy enough. Next, I sewed it together with a piece of pattern paper underneath, to avoid unnecessary damage to the fabric. I could easily remove the paper afterwards. Then I folded the strap along the length and stitched it through, a centimeter before the end of the strap, so it would stay in place.

Oops, forgot to make a photo of finished strap...

Ik begon met het maken van een polsbandje voor aan het tasje. Ik knipte een strook van 4 cm breed en lang genoeg om (dubbelgevouwen) goed met de hand door het bandje te kunnen, niet te strak en niet te wijd.

Ik vouwde de randen van de strook naar binnen, en vouwde dat weer dubbel om een stevig bandje te krijgen. Bij het naaien hield ik een stuk patroonpapier onder de stof, zodat de naaimachine de skai aan de onderkant niet zou beschadigen. Ten slotte vouwde ik het bandje over de lengte dubbel en stikte het een centimeter van de uiteinden nogmaals door zodat het niet zou verschuiven bij het naaien van het tasje. 


Change of plan
Daarna gebeurde helaas iets waar geen rekening mee had gehouden (en ik sla nu even een paar stappen over). Ik had het tasje dichtgenaaid en keerde het binnenste buiten. Dit is wat ik zag...

Oh nee / oh no! 

Then, something unfortunate happened (and I'm skipping a few steps here). When I'd sewn the pouch and turned it inside out, I suddenly noticed that the skai leather had been torn! 

The fabric turned out to be delicate for this project, so I needed to change my plan. After a brief (but intense) moment of disappointment, I pulled myself together again and started unpicking. I decided to go for the kind of fabric that would never let me down: jeans!


Het was duidelijk dat ik mijn plan moest veranderen! Dus nadat ik mijn korte (maar heftige) teleurstelling een beetje had verwerkt, zocht ik een nieuw onverwoestbaar stukje stof: jeans. Daarmee wist ik zeker dat het zou lukken.


Stap 2
Met frisse moed ging ik de dag erna weer verder met mijn project. Als eerste zette ik de rits tussen de buitenkanten van de stof. Met de limegroene rits wilde ik het frisse groen uit het borduurwerk laten terugkomen, aardige match toch?

Een mooie groene rits is niet lelijk!

The next day I continued my project with renewed energy and started by sewing the zipper between the outer front and back pieces. I wanted to give the pouch a modern twist with a lime green zipper to match the green in the embroidery. 

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een tasje in elkaar te zetten, maar ik besloot eerst de voering aan de rits vast te zetten. Daarvoor moest ik de buitenstof aan de achterkant wegtrekken zodat het niet meegestikt zou worden. Ik had er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om de voering apart te naaien en later in het tasje aan de rits te zomen

There are of course more ways to assemble a pouch or bag like this, but I decided to attach the lining to the zipper before I went ahead. By doing this, I had to make sure the outer fabric was folded to the other side of the zipper (to the right on this photo), so it wouldn't accidentally get stitched again. I could also have chosen to sew the lining, place it in the outer bag and then hem it to the zipper.




Stap 2
Vervolgens was ik klaar om het tasje dicht te naaien. Ik spelde de voor- en achterkanten van de buitenstof op elkaar, de goede kanten naar elkaar toe. Hetzelfde deed ik met de voering, maar daarbij liet ik ruimte open om er naderhand het tasje doorheen te kunnen keren. Ook het bandje spelde ik tussen de naad, met het goede deel naar binnen. Om het allemaal goed op z'n plek te houden, gebruikte ik nog wat extra sewing clips. 
Belangrijk om hierbij trouwens de rits half open te houden, want die ruimte is nodig om het geheel later te kunnen keren. 

Laat de rits half open / Leave the zipper open!

Next, I pinned the front on the back piece of the outer fabric (good sides facing each other) and did the same with the lining. As you can see, I left a space open in the lining to be able to turn the fabric inside out. For that same reason, I also left the zipper half open. A few extra sewing clips helped keeping everything in place. 


Stap 3
Nadat ik het tasje dicht had genaaid, knipte ik de hoekjes af en keerde ik het via de voering en de open rits weer om. Daarna kon ik de naad die ik in de voering open had gelaten weer sluiten.

Anyone there? .... Hello?                                  

When I had closed the pouch, I trimmed the corners of the outer fabric and the lining. Then I turned the pouch inside out, through the hole in the lining and the open zipper. 


Voor en na

Ik krijg met dit project wel zin om eens wat vaker op zoek te gaan naar een mooi oud borduurwerkje. Het geeft me een goed gevoel dat ik een mooi doel heb gevonden voor iets waar iemand uren aan heeft gewerkt!



I'm glad to have found a new purpose for something someone spent hours creating!

Reacties