Jeans sloffen met sashiko bloem


 

Het stond al een tijd op mijn lijst om een keer zelf sloffen te maken. Toen deze zomer mijn favoriete spijkerbroek scheurde en niet lang daarna mijn sloffen kapot gingen, vond ik dat een duidelijk teken... Tijd om nieuwe sloffen te maken! 

Making my own slippers has been on my list for some time. So when my favourite jeans and my slippers were worn out, I had the perfect excuse. By the way, there is something funny about the word 'slippers'. In Holland, we use 'slippers' , but in Dutch it means 'flip-flops'. We actually wear our slippers with our bathing suits, not with our pyjamas:).

Stap 1

Zoals je ziet, was de spijkerbroek behoorlijk 'op'. De laatste 2 jaar heb ik veel thuisgewerkt en de spijkerbroek vaak gedragen. Het was dus wel even slikken toen ik de scheuren zag komen. Gelukkig dat ik nu een mooi nieuw doel voor de jeans én de sloffen heb. 

As you can see, both the jeans and the slippers had really passed their expiration dates. The jeans were my absolute favorite. I've worn them often in the last two and a half year, since I've been working from home most of the time. I'm so glad they're being reused!




Waar ik echt even over moest nadenken, is de voering van de sloffen. Geen dun katoentje want ik wilde lekker warme sloffen. Ik las ergens een tip om een molton te gebruiken, maar die zijn helaas niet meer zo lekker dik als vroeger! Uiteindelijk koos ik voor een oude handdoek.

ik begon met het lostornen van mijn versleten sloffen. Omdat de voering kapot was, was die niet echt bruikbaar voor een patroon. Daarom gebruikte ik de buitenkant ook als patroon voor de badstof voering. Het zooltje nam ik als patroon voor de nieuwe onderkant. 


I gave some serious thought to the fabric for the lining. A simple cotton wouldn't do, because I wanted my slippers to be warm and cosy. I decided to use an older bath towel. I would have liked an old molton blanket, but I couldn't find any. Nowadays they are not made as thick as they used to. 

I started unpicking my old slippers, because I wanted to use them as a pattern for my new pair. I used the insole as pattern for the sole of the slipper. 

De onderdelen die je op de foto hiernaast ziet zijn voor 1 voet. Na het knippen had ik de volgende onderdelen: 

2 linkerhelften voering  (2 left side lining)
2 rechterhelften voering (2 right side lining)
 2 zolen uit voering (l2 lining soles
2 linkerhelften jeans  (2 left sides outer fabric) 
2 rechterkanten jeans (2 right sides outer fabric)
2 jeans zolen (2 soles outer fabric) 
En een stevige binnenzool (2 insoles)

Ik kon eenvoudig de oude zooltjes uit mijn sloffen hergebruiken, maar je kunt natuurlijk ook de binnenzooltjes van oude schoenen gebruiken of eventueel uit stevig karton knippen.  

I used the insoles of my old slippers, but you can also reuse the insoles of an old pair of shoes or cut them out of cardboard. 

Stap 2
Niet lang geleden heb ik me een beetje verdiept in Sashiko. De strakke, moderne borduurpatronen spreken me erg aan. Hierdoor geïnspireerd, wilde ik de slof verfraaien met een patroontje van een Sashiko bloem dat ik ergens was tegengekomen. Omdat het handig was om dit patroon te borduren voor ik begon met naaien, begon ik hier eerst mee. Door met harde druk de bloem na te tekenen, maakte ik via het transferpapier een afdruk op de jeans. 


I recently dove into Sashiko embroidery and I must say I really love the modern streamlined look of Sashiko patterns. It inspired me to add an embroidered Sashiko flower on the jeans fabric. It was of course easiest to do the embroidery before I started sewing. I used transferpaper to copy the pattern on the jeans fabric. 


Stap 3
Daarna kon ik de slof in elkaar gaan zetten. Ik begon met het aan elkaar naaien van de bovenkanten van de voering en de jeans: de middenvoor naden en de achternaden. 

Don't worry, you'll soon look like slippers!


When I had finished the embroidered flowers I could start sewing. First, I sewed the outer halves of the lining and jeans together. 

Zeer tevreden over de Sashiko bloemen!


Daarna spelde ik de zool eronder met de goede kanten op elkaar. Bij de voering liet ik een groot gat open bij de hak, zodat ik de stof later kon keren. 


After I had sewed the outer halves together, I pinned the sole to the upper side. I left a hole at the heel, so I could turn the fabric inside out after I had finished sewing. 


Stap 4.
Vervolgens zette ik de twee sloffen in elkaar. De jeans vorm had de namen aan de buitenkant en bij de voering zaten de naden aan de binnenkant, zoals op de foto hieronder. Daarna spelde en naaide ik helemaal rond de voetopening. Nadat ik de naden kort had afgeknipt keerde ik de stof binnenstebuiten via het opengelaten gat in de voering. Via datzelfde gat schoof ik het zooltje in de slof. Als laatste moest ik de opening bij de hak nog dichtnaaien.



I then placed the lining into the jeans, making sure the good sides were facing each other, as you can see on the photo on the left. Next, I pinned and sewed all around the shoe opening. After that, I turned the fabric inside out through the hole in the heel I'd left open. finally, I closed the seam at the heel.



Visitors new slippers must be approved by the cat!

Vind je het wat, Pipi?

Voor en na & tip voor gratis patroon!

Ik had er veel plezier in om deze sloffen te maken en ook zeer blij met de keuze om er Sashiko bloemen op te borduren. Wil je zelf ook sloffen maken, dan heb ik nog een tip voor je: naai de voering minimaal 0,5cm kleiner. Ik had rekening gehouden met 2/3 mm, maar de voering mocht achteraf wel iets krapper. En bekijk dit het artikel 'How to make fabric slippers' eens op prettyprudent.com. Het hielp mij bij het bepalen van de volgorde om alles in elkaar te naaien. En.... er staat een gratis patroon op! Handig als je geen oude sloffen hebt. 


I had a lot of fun making these slippers and I really enjoy the Sashiko flowers I embroidered. Interested in making them yourself? Here's a tip: you might want to sew the lining 0,5 cm smaller than the outside fabric. I made the lining 2 or 3 mm smaller, but 0,5 wil be better. You may also want to check out How to make fabric slippers on prettyprudent.com. I found some very useful tips in the article and you can find a free pattern there, in case you don't have old slippers.  


Reacties