Maak een top groter & upcycle



Deze top heb ik jaar of 5 geleden gemaakt en daarbij een stomme beginnersfout gemaakt, een klassieker. Ik had de stof vooraf niet gewassen, en het was katoen. Na de eerste wasbeurt was het mooie passende topje te klein geworden en heb ik het maar 2 dagen gedragen! Jammer... want ik vond de print van de stof geweldig. En nog steeds. Daarom besloot ik de top nu een maatje meer te geven. Voor geïnteresseerden: het patroon is van de top Fauve van La Maison Victor. 

I made this top a few years ago and only wore it for two days because I had made a foolish beginner's mistake: I forgot to wash te fabric beforehand. And it was cotton. Unfortunately, my beautiful fitted top shrank in the wash. It was a shame, also because I liked the print on the fabric so much, and still do. That's why I decided to give the top a size more. For those who are interested, the pattern is top Fauve by La Maison Victor.

Stap 1
Alsof de te krappe top nog niet voldoende had overtuigd, pakte ik het meetlint erbij. En ja, ik kwam inderdaad een centimeter of 2 tekort. De eerste stap was het losmaken van de zijnaden. 


As if the tight top wasn't obvious enough I measured the width. Yep, I came 2 cm short. So I started unpicking the side seam. 

Stap 2
Ik knipte 2 stroken van 3,5 cm breed en spelde dit tussen de zijnaden. Natuurlijk even passen, het mocht nog een beetje smaller en daarna naaide ik de nieuwe zijnaden vast.


I cut 2 strips of fabric, 3,5 cm wide, and pinned the strips between the side seams. After some fitting and a little altering I stitched the seams.

Some more action shots

Daarna streek ik de naden open, werkte ze af met de lockmachine en stikte als laatste de zoomrand door. Klaar? Nee, want ik had nog een ander idee...

I ironed the seams open, serged the edges and topstitched the hemline. Ready? Nope, I did have another idea...


Stap 3
Ik had de top weer op maat gemaakt, maar ik wilde ook wat extra's toevoegen. Het borduurpakketje dat ik op vakantie had gekocht (zie vorige post Jeans upcycle met madeliefjes), bevatte namelijk ook leuke sjablonen voor lavendeltakjes! Dus ik was van plan wat lavendel op de ingezette zijstroken te borduren.

Roze of paars?

Now that the top was (again) a perfect fit, I wanted to do an upcycle. Remember the cute embroidery kit in my last poat (jeans upcycle with embroidered daisies)? The kit also contained patterns of lavender sprigs! So I took out the magic paper again and stitched the lavender on the added strips. 



En toen ging het onverwacht nog een beetje fout. Helaas beschadigde de naald de stof tijdens het borduren. Als je heel goed kijkt zie je misschien lichte witte haaltjes/lijntjes waar dit gebeurd is. Zo jammer! Ik was halverwege toen ik het ontdekte en uithalen had ook geen zin meer. Ik vermoed dat niemand het ziet, maar helaas weet ik het wel:) .


And then things went unexpectedly wrong. Unfortunately, the needle damaged the fabric. If you take a good look, you might notice the white stripes around the embroidered lavender. I was well on my way when I noticed it, and by then there was nothing to be done. I'm pretty sure no one will notice, it's just unfortunate that I do know:).

Voor en na

Het topje was nog net af om op een van de laatste warme dagen van de zomer te dragen. Ik rook de lavendel bijna:).



I'd finished the top just in time to wear it on one of the last warm summer days. I could almost smell the lavender!

Reacties

Een reactie posten