2e leven voor een kapmouwtje (en blouse!)


Ben jij ook zo iemand die bijzondere knoopjes, bandjes of andere mooie details van een oud kledingstuk bewaart, in de hoop dat het nog een keer van pas komt? En hoe groot is het plezier als dat dan een keer gebeurt! In deze post deel ik een fijne ervaring waarbij ik het perfecte doel vond voor een oud kapmouwtje. En aangezien ik toch bezig was, deed ik nog een paar andere aanpassingen.

Are you also someone who keeps loads of beautiful buttons, ribbons and other nice garment details, just because it 'might come in handy' someday? This post is about the joy of finding the perfect purpose for something you kept (and forgot about). And while I was at it, I did a few other alterations. 

Hoe het begon
Een jaar of 2 geleden kwam ik al neuzend op Vinted deze tweedehands blouse van Nümph tegen. Sinds dit Deense kledingmerk in Nederland op de markt is, ben ik fan. De kleding heeft vaak leuke prints en grappige details (doet me denken aan het merk DEPT, voor wie dat nog kent).

Ik was meteen verkocht! Die schattige zwaluwtjes, en de dubbele kraag! Onnodig te zeggen dat de blouse ook meteen verkocht was. Er was wel een klein nadeel... Ik vind mouwloze bloesjes meestal minder handig, ik draag het bijvoorbeeld niet op mijn werk. En het armsgat gaapte ook een beetje. Gelukkig hoef je als naaister het er niet bij te laten zitten als iets niet bevalt. Dan pas je het gewoon aan! En zo geschiedde. 

I really love the Danish brand Nümph. The clothes often have beautiful prints and nice little details. I came across this Nümph blouse on the second-hand platform Vinted and was sold instantly. And so was the blouse... Look at those cute little swallows, and the double collar! There was a little downside, however. I'm not a big fan of sleeveless tops (never wear them to work) and the armhole was rather big. Luckily, as a seamstress, I don't have to settle for what I've got... If I don't like it, I can change it! And so it happened.

Stap 1
Nu het weer vaak lekker weer is, heb ik onlangs mijn winterse truien in de kledingkast naar achteren geschoven en ruimte gemaakt voor vrolijke zomerse bloesjes. Mijn oog viel toen op deze Nümph-blouse en ik bedacht me hoe jammer het was dat ik het niet veel droeg. Nog geen 2 weken later, zo werkt de wonderlijke geest dan, kwam tijdens een afwas ineens een gedachte in mijn hoofd: had ik vorig jaar niet die roze kapmouwtjes uit een shirt geknipt? En zouden die niet bij dat bloesje passen? Ik ging meteen op zoek naar de mouwtjes. Ik wilde natuurlijk meteen weten of het een match was... En wat denk je? 

Fabric to blouse: 'Me and you. A perfect match!' 

I'd recently replaced the winter knits with summery shirts and blouses, and while I was going through the pile, my eye had fell on this Nümph blouse. Such a shame I hadn't worn it much last summer... And, this is how the amazing mind works, 2 weeks later, while I was doing the dishes, an idea suddenly came to me: hadn't I cut out and saved the cap sleeves from that pink shirt last summer? What if I could reuse the fabric? I rushed upstairs. No time to waist, I wanted to find the cap sleeves and see if there was a match! See for yourself!


Stap 2

Het kapmouwtje bestond uit 2 lagen stof en zat oorspronkelijk aan een jersey t-shirt. Het kapje zat wat strak om de bovenarm, maar dat zou niet werken met deze niet-rekbare blouse. Dus moest ik de vorm veranderen zodat het kapmouwtje wijder zou vallen (en ik mijn armen nog omhoog kon doen:)). Ik knipte de vorm van een halve maan uit en kopieerde het op carbonpapier. Daarna werkte ik het af met de lockmachine. 

Carbonpapier: onmisbaar naaigereedschap

The two-layered cap sleeve was originally attached to a jersey shirt and it was quite a narrow cap. In order to make it work on this (not stretchy) blouse, I had to alter the shape so the cap would fall wider (and I would be able to raise my arms). I drew a sort of half moon shape and copied it with carbon paper on both sleeves. Then I serged the raw edges so it wouldn't fray. 

Stap 3
Voordat ik de kapmouwtjes aan het bloesje naaide, wilde ik eerst de zijnaden innemen. Want kapje of geen kapje, de armsgaten waren me toch echt een beetje te wijd. Daarvoor moest ik de naadjes een stukje lostornen. Ik nam beide zijnaden ongeveer een centimeter in. 


Unpicking and sewing, the life of a seamstress

Before attaching the cap sleeves to the blouse, I wanted to take in the armholes. Caps or no caps, they were still to wide for my liking. So I unpicked the side seams and took them in for about a centimeter. 

Mouwtjes eraan: hier was het om begonnen

Stap 4
En aangezien ik toch bezig was de pasvorm te verbeteren, besloot ik ook iets meer taille te creëren. Het was een redelijk wijde blouse in de taille. Ik besloot midden achter een naadje van 10cm met elastiek te naaien, zodat dat zou gaan rimpelen. Daarvoor rolde ik het elastiek met iets spanning op het spoeltje, maar ook weer niet te veel (yep, een instructie waar je echt iets aan hebt:)). 


Since I was improving the fit, I also wanted to accentuate the waist more. So I decided to gather the center back a little. I sewed a seam (10 cm) with elastic thread on my bobbin (If you want to try it yourself: wind the elastic thread by hand on your bobbin, while stretching it just a little). Since the blouse was wide enough, I could afford to loose a few centimeters on the waistline. 


Voor en na

Deze blouse heeft een 2e kans gekregen met een paar verbeteringen: een roze  kapmouwtje, ingenomen armsgaten én het achterpand is een stukje gerimpeld om meer taille te krijgen.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer 
(maar veel zwaluwen op je blouse wel!)


This blouse was given a second chance with e few alterations: I added pink cap sleeves, took in the armholes and gathered the back piece a little to accentuate the waistline. One swallow doesn't make a summer, but a blouse with lots of swallows definitely does!

 

Reacties

  1. Wat een leuke tekstjes bij deze. Helemaal in de spreekwoorden en gezegden mood :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten