van Fleece trui naar mofje


Vroeger, in mijn 'twenties', ging ik nog wel eens skiën. En daarvoor heb je voor je het weet een hele kledinglijn in je kast: een ski-jas, waterdichte skibroek, handschoenen en warme onderkleding, zoals deze fleece trui. Skiën doe ik nauwelijks meer (soms op een binnenbaan als ik het mis), maar de stof van deze fleece is natuurlijk lekker warm en zacht. Perfect voor een mofje om je handen in de winter in warm te houden!

There was a time when I went skiing in winter. And to keep me warm, I wore fleece sweaters such as this one. Now that skiing is in the past (just occasionally, I try out indoor ski slopes), this fleece sweater has somewhat lost its purpose. The fabric is soft and warm, so I decided it would be perfect for a winter hand muff!


Stap 1- de stof knippen
Als eerste maakte ik een papieren patroon van 30 bij 40 cm. Dit patroon knipte ik vervolgens 2 keer uit de stof. Zoals je ziet paste het net uit het onderstuk van de trui. En zowaar ontdekte ik nog een mooi detail, een geborduurde bloem!

De bloem was een leuke verrassing!

I made a paper pattern of 30 by 40 cm and used it to cut out 2 pieces of fabric. As you can see the pattern is about the size of the bottom half of the sweater. And while I was figuring out how to place the pattern, I discovered a nice surprise: a little flower!


Hetzelfde patroon haalde ik ook uit tussenvulling. Dit is (goedkoop) te koop op de markt en wordt veel gebruikt voor quiltprojecten. Het extra laagje geeft het mofje net wat meer stevigheid en zorgt voor meer warmte.
Daarnaast wilde ik de rits in de hals gebruiken voor een handig ritsvakje aan de binnenkant van de mof, dus die heb ik ook losgetornd.

Fase 1: cutting and picking...

I also cut the pattern out of a piece of batting. An additional layer would give the muff more firmness and warmth. Then I unpicked the zipper in the neckline because I wanted to add a zip pocket inside the muff!


Stap 2 - ritsvakje
Voor het ritsvakje knipte ik 2 stukjes stof uit de fleece trui. De breedte werd iets breder dan de rits en de hoogte was ca. 6 cm (incl. naad). Ik stikte de lange naden op elkaar en gebruikte een grotere steek tussen de spelden (waar de rits zou komen) zodat ik dit stiksel later makkelijk kon lostornen.

Boven- en onderkant van het vakje

For the zip pocket I cut out 2 pieces of fabric, a few cm wider than the zipper. I stitched the two pieces together on the long sides and as you can see I pinned the length of the zipper. I used a larger stitch there so I could easily unpick the seam after the zipper had been attached. 


Vervolgens spelde ik de rits achter de naad die ik net had gestikt, precies tussen de spelden. Ik tornde vast een klein stukje los bovenaan zodat ik de rits heen en weer kon bewegen terwijl de naaivoet passeerde. Na het vastnaaien, tornde ik de hele naad tot het einde van de rits open. 

Awful colour in the evening!

Next, I pinned the zipper behind the seam. Before I stitched, I unpicked the top a little, so the machine foot could pass as I pulled the zip a little up and down. After finishing stitching, I unpicked the rest of the seam to the end of the zipper. 


Als laatste naaide ik het ritsvakje op de stof van de mof. Ik spelde het met de naden naar binnen gevouwen en zo dat het vakje aan de binnenkant voor mijn buik zou komen met de naad van de mof onder. Het vakje was misschien net zoveel werk als het mofje zelf:), dus je kunt het weglaten, maar ik vond het een leuk extra detail. 

Finally, I stitched the pocket on the fabric of the muf. I pinned it about halfway on the inside fabric, the seam allowance folded inside, and taking into account the seam of the muff would end up on the underside. The pocket may have taken up more time than the entire muff would, so you could decide to leave it out, but I really thought it would make a nice detail. 

It was getting late... goodnight!



Stap 3 - hengsel

De volgende stap was het maken van het hengsel. Daarvoor knipte ik 2 stroken van 60 x 4 cm uit de mouw. Die stroken naaide ik aan elkaar tot 1 lange band. Zoals je ziet, vouwde ik de buitenranden naar binnen, tot halverwege, en dat vouwde ik weer dubbel voor ik het doorstikte tot een stevige band. Het hengsel spelde ik daarna met de uiteinden naar buiten op de stof.



Enjoying my colourful clips!

My next step was the strap. I cut out 2 strips of fabric (4 x 60cm) from the sleeve. I stitched the short side of the strips together so I would end up with one long strip. Then I folded the outsides towards each other and folded that again. Now, I had a firm strap to stitch. Finally, I pinned the strap on top of the inside layer with the ends facing outside.


Stap 4 - het mofje
Alle onderdelen waren nu klaar om het mofje in elkaar te zetten. Daarvoor legde ik alle lagen op elkaar. De goede kanten van de stof op elkaar (en als het goed is, het hengsel ertussen:)), daar bovenop het laagje extra vulling. Dit naaide ik aan de lange kanten dicht. 

Vervolgens vouwde ik de korte zijdes naar elkaar toe. Hierbij was het belangrijk om ervoor te zorgen dat de buitenkant van de mof en het hengsel nu aan de binnenkant waren. De laag van het mofje met het ritsvakje zit nu aan de buitenkant. Ik pakte de 2 binnenste lagen (stof en vulling) van elke kant bij elkaar en spelde de 4 lagen samen.  

Now, what's the red line pointing out?

Now that all the parts were ready, I could finish the muff. I started bij placing all the layers on top of each other. The 2 layers of fabric (good sides) facing each other, strap in between and the batting on top. Then I stitched the 2 long sides.

When the sides were closed I folded the shorter sides towards each other, making sure the outside of the muff and the strap were inside. I took the 2 inner layers of each side (so 4 layers in total) and pinned them together. 


Misschien moet ik je waarschuwen, want het was behoorlijk opletten bij het naaien van de vulling. Het naaimachinevoetje bleef er makkelijk in haken, dus ik hield de vinger ervoor om het glad te strijken. Ik naaide nog een stukje het hoekje om zodat ik de buitenkant daarna niet helemaal hoefde dicht te zomen. Ik liet genoeg open om de mof binnenstebuiten te keren. Daarna zoomde ik het dicht en keerde ik de mof zodat het hengsel aan de buitenkant zat en het ritsvakje aan de binnenkant.

Vingers (niet te) dichtbij!

I should warn you that sewing machines may like batting just a little too much. At least my machine did. The machine foot kept on wanting to 'eat' the batting, so I had to keep my fingers close to hold it down before the machine foot could get to it:). 

I sew a little around the corner and kept just enough space to be able to turn the muff inside out. The picture on the right shows how much I needed to hem afterwards. In the end I turned the muf so the strap was on the outside and the pocket on the inside. 

Voor en na

Kijk, hoe mooi die bloem hier past, alsof ik het zo bedacht heb... (ik kan je verzekeren dat hierbij mazzel in het spel was).

Tadaa! And look at the flower detail, gorgeous!


Reacties

  1. Super leuk! Ziet er heerlijk warm en stijlvol uit. Nu hopen op flink koud weer ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten