Hoe je je vestje groter maakt



Op het web vind je veel aanpassingen van vestjes of truien die te groot zijn, maar helaas minder voorbeelden van vestjes die te klein zijn. Jammer, want door de jaren heen zijn de kilootjes ons vaak niet gunstig gezind. Daarom een blog waarin ik dit duidelijk te krappe vestje een maatje groter maak.

There are a lot of refashions on how to make a sweater or cardigan smaller. Unfortunately, there are less examples on how to make them bigger. That's a pity, because over the years, we are usually not getting any thinner. Time for a post on how to make your cardigan go up a size.


Stap 1
Toen ik bedacht dat ik met dit vestje aan de slag wilde gaan, had ik eigenlijk een andere stof in gedachten. Tot ik me een shirt van wederhelft D. herinnerde, dat hij tegelijk had gekocht met het shirt uit een eerdere post, 'Shirt van hem voor haar'. Want dat shirt had de perfecte kleur, ik was zelfs verrast hoe goed de kleuren bij elkaar pasten!
Zoals je ziet is het vestje trouwens van HEMA, ik heb vast wel eens gemeld dat ik fan ben, maar helaas niet meer zo van hun vestjes. De kwaliteit daarvan is de laatste jaren hard achteruit gegaan. 


Jullie zijn voor elkaar gemaakt!

When I started this project, I suddenly remembered a shirt from my significant other D. He bought it together with the shirt I used for an earlier refashion (Shirt van hem voor haar). The shirts obviously shared the same dye bath and, more important, is a perfect match for my cardigan!


Stap 2
Mijn oplossing was het achterpand breder maken door er een strook stof in te zetten. Daarvoor knipte ik het achterpand middenachter door. De wat strengere naaijuf trekt haar wenkbrauwen misschien op, want eigenlijk hoor ik het voor- én achterpand aan te passen. Maar door alleen het achterpand breder te maken zorg ik al voor extra ruimte in de hele omvang, en daar profiteert de voorkant ook van:). Gelukkig was het shirt van wederhelft D. lang genoeg om een strook uit te halen.


I wanted to add a strip of fabric to create more space. Ideally, one would have to adjust both the front and the back of the cardigan to add more space. But since my sewing teacher isn't watching and widening the back will also do the job, well, need I say more?


Stap 3
Ik wilde de strook gerimpeld inzetten, om het wat speelser te maken. Nadat ik de strook had geknipt, naaide ik langs de rand een stikstel op steekgrootte 4. Het draad knipte ik na ca. 15 cm af. Officieel moet je 2 keer vlak naast elkaar stikken en er is vast ook iemand die je kan vertellen aan welk draadje je dan moet trekken... Bij soepele stof werkt 1 stiksel bij mij vaak ook al en ik probeer altijd maar gewoon de draadjes tot er eentje werkt:).

Even netjes bijknippen en rimpelen maar!

The plan was tot gather the strip to make it a little more playful. Therefore, I stitched a seam at the largest stitch size. I left about 15 cm of thread and pulled one (I never know which thread, I just try) to gather the fabric.


Stap 4
Nu hoefde ik de strook er alleen nog maar in te spelden... oh nee, eerst het vestje netjes afwerken met de lockmachine. Sinds ik de draadwisselsnelheid heb weten op te schroeven naar 5 minuten in plaats van een half uur (1), mis ik geen enkele kans op een mooi afgewerkte locknaad.



Next, I only needed to pin the gathered strip onto both sides of the back. That is to say, after I finished the edges, of course. And since I drastically shortened the time I needed to change threads on my serger (from 30 to 5 minutes) , I never miss a chance to serge!


Bonusstap
Eigenlijk was ik nu al klaar, maar ik had nog iets bedacht, geïnspireerd door het prachtig gefotografeerde boek 'Fashion Trims' van Louise Turner dat onlangs op mijn deurmat viel (niet helemaal onverwacht, ik had het namelijk zelf besteld). In het boek zijn veel  originele upcycle-ideeën te vinden voor kleding met bandjes, lintjes, bloemen etc. Ik besloot een corsage van dezelfde stof toe te voegen. En...je gelooft het niet... het knoopje in het midden had ik dus gewoon in mijn knopenverzameling!! 

Match made in heaven!

I decided to add a small corsage, inspired by 'fashion trims', the beautifully photographed book by Louise Turner. The book contains a lot of original ideas and techniques for embellishing clothes to create your own style. 



Voor en na

Zie je hoeveel ruimer het vestje valt met die extra strook? Het vestje is hiermee zeker een maat groter geworden, en past dus weer!

One small strip of fabric, a giant step for the right fit!

Reacties

  1. Leuk gedaan! Ik heb dezelfde truc toegepast om blouses kleiner te maken: de rug innemen en klaar! Ik ontdekte je via Refashion coop. Ken je toevallig meer Nederlandse refashionblogs? Ik heb ze tot nu toe niet gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen! En nee, ik heb ook veel gezocht naar Nld. vergelijkbare blogs...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten