Shirt van hem voor haar


Op zoek naar oude shirts voor een ander project, toverde wederhelft D. dit oude shirt tevoorschijn. Lang geleden met plezier gedragen, maar het paste hem niet meer. Toch kon hij het niet wegdoen. Gelukkig zag ik mogelijkheden én schattige vogeltjes... en laat mintgroen deze zomer nu helemaal de trend zijn!


Looking for old shirts for another project, my significant other D. pulled out a fifteen year old shirt out of the closet. He had so much enjoyed it that, even though it had become too small, he hadn't been able to throw it away. Thank goodness, because I saw possibilities and cute little birds... and isn't that minty colour just the trend for this summer?

Stap 1
Als eerste wilde ik een ruimere, meer flatterende hals. Ik vind een hoge ronde hals wat mannelijk en het staat me ook niet. Na wat gezoek op internet vond ik een vorm die me wel wat leek, een boothals met een kapmouwtje. Ik heb de tekening overgetrokken in een comoputerprogramma, maar je kunt de vorm natuurlijk ook natekenen. Het helpt in ieder geval erg bij het spelden van de juiste vorm.
Maak ook kennis met mijn speldenhoedje, ooit gekregen van mijn oude vriendin I. Volgens mij was de rand van de hoed gemaakt van een stukje pyjama van haar. Dat is nog eens duurzaam spelden:)!


First, I decided that I wanted a much more flattering neckline. The high round neck is too masculine and doesn't work for me. I wanted the shape of a boat neck with a cap sleeve. I searched for right shape on the internet and than traced it with a computer program, but you can also copy it by hand. It made it so much easier to pin the right shape on the shirt. Meet my lovely 'hat' pincushion, by the way. It was given to me by my oldest friend I., and the brim was made by a piece of her old pyjamas. That's sustainable pinning!

En als ik nog een tip mag geven voor het knippen: als je de helft van de hals hebt geknipt, vouw dan het geknipte deel naar de andere schouder. Zo kun je dezelfde vorm perfect naknippen!


A handy tip: cut half the neckline and then fold it to the other side. It helps you create a perfect symmetric shape!


Stap 2
Zoals je ziet heb ik nu een wijdere hals. Waarbij ik heb geprobeerd de tekst te bewaren (Don't worry eat fruit and vegetable). Maar die moest nog mooi worden afgewerkt en het shirt was nog veel te lang. Win-win-combinatie, denk ik dan. Ik knipte 7 cm van de lengte af en gebruikte de afgewerkte onderrand als halsrand.


As you can see, I  a nice boaty neckline. I just needed to finish the edges. But there was a solution at hand, since the shirt was still way too long and I had to cut off 7 cm. Then I could use the nicely finished edges of the bottom!  

Stap 3
Na het afbreken, komt gelukkig weer het opbouwen, dus op naar de naaimachine! Links zie je hoe ik het bandje aan de hals naaide en rechts zie je mij...ehm voor de 2e keer de locknaad van de mouw uithalen. Ik wilde het afwerken met een mooie locknaad, omdat het shirt dit zelf ook had, maar ik heb de vorm 3 of 4 keer moeten bijknippen omdat ik niet tevreden was.

Naaien, uithuilen en weer verder!
In the process of breaking down and building up again it's time for sewing! The picture on the left shows the finishing the new neckline. On the right you see me unpicking the lock seam, again... It took some time before I was satisfied with the seam and shape of the sleeve.

Niet innemen NADAT je de naden hebt afgewerkt...(yep)
Laatste en leukste fun-stap
Bij het zien van die leuke vogeltjes wist ik meteen dat ik daar iets mee wilde doen. Ik wilde een vogeltje subtiel versieren met pailletten. Hoewel, subtiel én pailletten.. Hoe dan ook, gisteravond hebben vriendin G. en ik met hulp van Skype onze pailletten- en kraaltjes verzamelingen uitgewisseld. Gelukkig had ik de beste kandidaten toch al zelf in huis, dus ik kon meteen aan de slag.
I am totally going to make de blits hiermee!
I had my eye on those cute birds from the start and I knew I wanted to do something fun with it. I want to subtly embellish one with sequins. (Mmmmm subtlety and sequins...) My friend G. and I skyped last night and displayed our collections of beads and sequins. Happily, the best candidates were already in my possession, so I could start sewing them on immediately. 
*If you're wondering, blits maken means 'show off'.
 

Voor en na

Het eindresultaat heeft intussen de zegen van D. gekregen, hij is blij met het nieuwe leven van zijn shirt! En ik ga er deze zomer lekker de blits mee maken:).
  



Reacties