Flip je rok


Deze blog heeft door mijn vakantie wat langer op zich laten wachten. Aan het einde van mijn vakantie in Frankrijk was ik wel begonnen met dit project, maar het duurde wat langer om af te maken. Heel toepasselijk draait de uitdaging van deze blog wel om een vakantierok... die ik ook tijdens vakanties niet meer droeg. Daarom wilde ik er een top van maken die, met een lekker vestje erop, ook herfstproof is.

Due to my vacation it took me more time than usual to finish this blog. I had started at the end of my stay in France, but only finished back home. Quite appropriately, a holiday-skirt was my subject fot this blog. I flipped it over and turned it into a autumn-proof top!

Stap 1
Als eerste haalde ik het elastiek uit de taille en heb ik de zijnaad er afgeknipt. Op de achtergrond het prachtige tafelkleed in mijn schoonmoeders huisje in Frankrijk. En dan zeggen ze dat je printjes tegenwoordig allemaal kunt mixen en matchen... 




First, I took out the elastic waistband and cut off the side seams. Please, don't forget to pay attention to the unintended pattern matching (prints on tablecloth versus my skirt).  

Stap 2

De volgende stap was een nieuw patroon uit de stof halen. Ik had een patroon meegenomen van een top met een gerimpelde tailleband. Perfect voor deze uitdaging, want ook de stof van de rok was deels gerimpeld. En dat deel kwam nu onderaan in de taille. Alleen, hoe krijg je een strak patroon uit deels gerimpelde stof? Bij gebrek aan professionele middelen heb ik daar flessen azijn en citroenlimonade voor gebruikt:).



Dit geeft wel een goed beeld van de situatie 'at hand'...
Next, I had to take out a new pattern I brought with me. My future top would also have a gathered bodice so it would be perfect for the job. In the absence of professional tools, I used a bottle of vinegar and lemon syrop to keep the fabric in place. Whatever works...

Stap 3
Helaas had ik in Frankrijk geen tijd meer om verder te naaien. Weer thuis heb ik de schouders gestikt en de top op de pop gespeld om te kijken hoe het viel. Er kon duidelijk nog wel wat weggeknipt worden...



Unfortunately, I didn't have enough time in France to finish the project. Back home, I pinned te top on my tailors-dummy to find out where I stood in the process. Turned out that there was some more fabric to cut from the sides.

Stap 4
Ik heb even nagedacht over de afwerking van de hals, want ik had nauwelijks extra stof over. Toch is het me gelukt (hangen en wurgen) om een halsbeleg uit de stof te halen. Die heb ik vervolgens verstevigd en aan de top gespeld.


Misschien iets netter knippen volgende keer...

I've been thinking how to finish the neckline, since there were hardly scraps of fabric left, and decided to see if I could make facing for the neckline. It just about worked. 

Stap 5

Dan moesten de zijnaden nog dicht en afgewerkt worden. Voor de onderrand koos ik ervoor om de gerimpelde rand met de lockmachine af te werken. En natuurlijk de hals even netjes doorstikken. Deze zinnen zijn overigens makkelijker getypt dan gedaan, het kostte me nog ongeveer 2 uur;).



Finally, I had to close the side seams and since the fabric was gathered at the seam below, I finished it with the serger. And, as you can see, I also topstitched the neckline. All was said in a few seconds en done in a few hours:). 

Voor en na



Reacties