Rok met ruffles



Afgelopen week inspireerde een aflevering van 'Great British sewing bee', mijn huidige 
favoriete programma, me om met deze rok aan de slag te gaan. Hij ligt al een tijdje niets te doen in mijn kast... te kort voor en te kaal. Maar ik had een oplossing gevonden: ruffles!

Last week an episode of one of my favourite programs, Great British sewing bee, made me think of one of my skirts, just wasting away in my closet. Too short in the front and definitely begging for... ruffles!

Stap 1.
Het eerste dat ik deed, was de lengte een beetje aanpassen. De rok viel achter  namelijk tot op mijn schoen, daar zou geen ruffle (of volant) meer aan passen. 
Dus dat knipte ik een beetje korter en en liet ik bijlopen naar voren. Voor was de rok kort genoeg, meer dan kort genoeg zelfs... Daarna heb ik de omtrek van de rok opgemeten, zodat ik wist hoeveel lengte ik nodig had voor de ruffle.

                                      Misschien een tekencursus?

First, I had to adjust the length, since the back of the skirt fell over my shoes, it was too long to add ruffles. The front was too short, no need to put my scissors in there. Then I measured the circumference, this would give me an idea of the length of the ruffle.

Stap 2.
Dan moest ik bepalen hoe ik de strook voor de ruffle ging knippen. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld 1,5 tot 2x de lengte van de omtrek van de rok nemen, afhankelijk van hoeveel golf je wilt. Wil je meer richting flamenco-style, kies dan voor 2x de lengte van de zoom. Rimpel de zoom vervolgens voordat je het aan de rok vastzet. 


Ik koos voor een andere manier, zoals je hieronder ziet: je tekent eerste een lange strook met de maten van de ruffle (lengte en hoogte). Vouw de strook dan in gelijke delen en knip het op de vouwnaden bijna helemaal open, zodat je het in een (halve) cirkel kunt leggen. Ik heb de halve cirkels van de voor- en achterstrook in elkaar gelegd, dat scheelde stof. Ik had mijn ruffle-strook zo getekend dat de ruffle voor iets hoger zou zijn dan achter.

Ik had de perfecte stof gevonden! 

Then I had to decide how to cut my ruffle. There's one way to do it, and that is measure the length cirumference en double the length, or at least take it 1,5 times. Another possibility is to make a strip of paper, with the size of the length and height of the circumference. Then fold it into equal parts and cut it almost open in the folds so you can lay the strip in half a circle as shown on the picture above. 


Stap 3.
Daarna naaide ik de zijnaden van beide stroken aan elkaar zodat ik 1 mooie ronde strook had. Toen kwam het spannende deel, ik wilde namelijk een mooie rolzoom voor mijn ruffle. Maar omdat ik dat niet vaak doe, kostte me (jawel)  het meer dan een uur op mijn lockmachine, eerst het garen verwisselen en daarna met instellingen prutsen voor de juiste zoom. En omdat het aanspelden van de 2-meter-ruffle ook wel even duurde, denk ik niet dat ik de deadlines van GBSB zou halen... Maar is mijn nieuwe ruffle niet prachtig geworden?

'Miles and miles of ruffles...' (presenter Joe on GBSB)

I seamed both ruffles together on the sides. On to the challenging part, because I wanted the perfect rolled hem. It took me over an hour (yep) to change the the spool of thread and find out the right settings on my lockmachine. I don't do rolled hems very often, obviously. And since it took also some time to pin the ruffle on the skirt, I don't think I would ever make the deadlines of GBSB...
 But don't you just love my new feathery ruffle?

Voor en na

The devils of this project: hems!
En, dat was het eigenlijk 'al'. Het is geen ingewikkeld project, de devil zat dit keer vooral in de lengtes van de zomen. Had ik al verteld dat ik na 2 meter spelden ontdekte dat ik de stroken verkeerd had aangespeld? Dus...
Ter afsluiting nog dit: Go Nicole! En dit: voor wie GBSB tot dusver op de BBC heeft gemist: vanaf 21 juni op NPO1 te zien.

Reacties