Vlot blousejasje van lange blouse

 


Ik vond deze blouse een tijdje geleden in een tweedehandswinkel in Haarlem. De diepe paarsblauwe kleur met bloemenprint vond ik zo leuk voor de zomer dat ik besloot om 'm te vermaken tot iets dat beter bij mij paste: een vlot blousejasje. De lengte maakte deze blouse wat truttig en met lange truien en blouses lijken mijn benen ook veel korter. Misschien zijn ze ook wat korter, maar dat hoeven ze niet te lijken:).


I bought this blouse some time ago in a second hand shop in The Hague. I liked the deep purple blue with floral print, especially for the summer. But long blouses (or any other long garment) do not really flatter me (my legs look shorter), so I decided to transform it into a blouse jacket. 


Stap 1
Deze blouse had onverwacht een extraatje, namelijk fijne zakken! Ik baal altijd als er geen zakken in mijn kleding zitten, vooral in zomerjurkjes ontbreken ze nog wel eens, vreselijk! Gelukkig ben ik niet de enige. Het is me opgevallen dat Trinny Woodall (bekend van 'What not to wear') het er ook vaak over heeft en ze regelmatig zelfs in haar kleding laat zetten! Ik bekijk af en toe op YouTube een aflevering van Trinny's Closet Confessions en er gaat bijna geen aflevering voorbij of ze heeft het erover:). En als je van make-overs houdt: op YouTube vind je ook een hele serie Trinny Takeovers, die waarschijnlijk mede bedoeld zij om haar make-uplijn te promoten, maar dat maakt niet uit want ze zijn toch heel vermakelijk! Hoe dan ook, de zakken moesten blijven!

Ik had gemeten dat de zakken net iets onder de taille zouden vallen, perfect voor een jackje. ik vouwde de blouse dubbel in de lengte en knipte een stuk net onder de zakken af tot de juiste lengte. Een beetje rond, net als de oorspronkelijke zoom onder.

Ik knipte de stof natuurlijk ónder de zakken af!

The blouse came with an unexpected perk: there were pockets! I don't know about you, but I can't stand being without pockets... And I'm not the only one, I've noticed that Trinny (What not to wear) Woodall often mentions the necessity of a good pocket in her Closet Confessions on YouTube. She often has it sewn into her clothes! And while you're on YouTube, if you're a fan of make overs you may enjoy her Trinny Takeovers as well. Either way, the pockets needed to stay!


Stap 2

De stappen hierna leken geen hogere wiskunde.... Ik lockte de afgeknipte naad af en sloeg het om zodat ik een tunneltje kon maken. Met een koordje erdoor zou je het blousejasje makkelijk vlot en op maat kunnen rimpelen.  

Serge, fold and stitch...

The next steps didn't seem like rocket science. I finished the raw edges with the serger and folded it to create a tunnel. With a cord pulled through the fabric would be gathered and it would be easy to make te blouse fitted.

Ik besloot het koordje van de oorspronkelijke zoom te maken. Dat knipte ik af met een centimeter extra. De afgeknipte rand sloeg ik naar binnen en stikte ik weer dicht. Daarna haalde ik het koord door het tunneltje in de blouse. 

Ik dacht dat ik hiervan foto's had... maar er blijken er een paar te ontbreken. Afijn, je kunt het je vast wel voorstellen:).

I decided to use the original hem for the cord. I folded the cut off edges and folded it inside and then top-stitched it. I don't seem to have photographed that, but I guess it's not hard to imagine....


Stap 3

Ok, en toen ging er iets fout.... 

Oeps / oops

Ehm... geen hogere wiskunde toch? Hoe had ik zoiets simpels gemist? Bij een blousesluiting gaan de panden over elkaar heen, maar door de manier waarop ik de sluiting nu had gemaakt, kon dat natuurlijk helemaal niet meer. Lekker suf, dit moest natuurlijk worden opgelost! 

Ik koos voor de snel en makkelijke aanpak en maakte een knipje net voor de knoopbies. Het afgeknipte einde van de tunnel vouwde ik om en lijmde ik met textiellijm vast. Maar omdat het koord er steeds overheen schuift, heb er voor de zekerheid nog een paar steekjes overheen genaaid. 

Textiellijm: basisbehoefte voor iedere naaister!

No rocket science, right? I can't believe I missed something so simple... The button band of a blouse is always closed on top of each other, but with this new fastening, that wouldn't work anymore. I had to fix that, of course. So, I made a small cut, just before the button band, folded the fabric inside with some textile glue on the edges. And because the cord would slide along the edges very often, I secured it with a few stitches.

Next, I folded the end of the button band back and stitched it, another quick fix approach...

Yes, this is how it should look!

Ik sloeg het uiteinde van de koordbies naar binnen en zette dat vast. Nu kon ik het blousejasje eindelijk sluiten zoals het hoort!

Voilà, blousejasje met zakken!

Voor en na

Laat ik eerlijk zijn, de lange blouse gaf me het gevoel van huisvrouwen uit de jaren 60 en 70 die een schort aantrekken om het huis lekker te gaan soppen... Terwijl het nieuwe blousejasje lekker in de stad een kopje koffie gaat drinken met een vriendin!


To be honest, the blouse dress on the left gave me 'housekeeping' vibes... whereas the transformed blouse jacket is ready to meet a friend for coffee in town!

Reacties