Refashion boekrecensie & winactie / giveaway!





Dit keer iets heel anders, een boekbespreking van mijn favoriete refashion & upcycle boeken! Geveld door een schouder impingement stond het naaien de laatste weken op een laag pitje (minder bewegingsruimte in mijn schouder en wat pijn in mijn arm), niet zo handig voor de naaimachine dus. Maar zo kwam weer toe aan andere dingen, zoals in mijn refashionboeken neuzen. Natuurlijk zijn er online veel ideeën te vinden, maar als je het net zoals ik heerlijk vindt om door een echt boek te bladeren, lees dan vooral verder!

Ik heb er in de loop van de jaren best wat verzameld, en dan zie je wat verschillen in aanpak en toepassing. Bij gebrek aan naaiprojecten leek het me leuk om een paar inspirerende boeken en mijn ervaringen met jullie te delen!


Winactie - giveaway
Ik eindig met een heuse winactie, want een van deze boeken kan binnenkort van jou zijn! Daarover verderop meer....

Due to a shoulder impingement my sewing activities are at low level at the moment. The impingement causes loss of shoulder motion and discomfort in my left arm, not a great combination with sewing. The upside of it all however, was that I time to browse my refashion/upcycle books, I've collected quite a few over the years. These days, you can find lots of ideas online of course, but if you're like me and love browsing books, feeling the paper etc. well, please read on.

And.... I'm giving a book away, see below for the details!


Aan bod komen:
  1. DIY Fashionista - Geneva Vanderzeil
  2. The Refashion Handbook - Beth Huntington
  3. Mend & Make fabulous - Denise Wild
  4. Thrifty Style / Fashion Hacks - Janine Chisholm Sullivan
  5. Recycle Chic - Pieke Stuvel

1. DIY Fashionista - Geneva Vanderzeil

Dit was een van de eerste boeken over refashion/upcycling die ik kocht en bevat afwisselende, originele projecten voor upcycling van kleding tot fun accessoires. Met de gedachte: ook met een kleine bankrekening is de ideale garderobe mogelijk: maak zelf je eigen statement pieces! Alhoewel veel projecten geschikt zijn voor een mooie slanke lijn (erg korte rokjes, sexy topjes) zijn ze vaak wel inspirerend en goed te doen. Denk een rok met een zoom van veren, een Jackson Pollock-achtige clutch, een dip-dye jurk of fringes op de schoenen.

+ veel afwisseling (kleding en accessoires) + moeilijkheidsgraad aangegeven (verschillende niveaus) + duidelijke uitleg met foto's +/- niet voor alledaagse outfits
- gericht op een slank figuur - een haarband & schoenen met spikes gaan mij echt té ver:).

This was actually one of my first book purchases on refashion/upcycling and I was pleasantly surprised by the original projects, varying from upcycling clothes to making fun accessories. The idea: make your own unique fashion items for the perfect wardrobe without the need of a great bank balance. Even though some projects seem to assume a slender figure (tight fitted mini skirts, sexy tops etc.) most of them are inspiring nevertheless: a feather-hem skirt, a Jackson Pollock-style splatter clutch and fringed anklets.

+ a lot of variety + different skill levels + step by step instruction with photos +/- not everyday clothes - aimed at slender figure - I personally draw the line at heels and headband with spikes;). 

2. The Refashion Handbook - Beth Huntington

Beth, oftewel The Renegade Seamstress, is (nog steeds) te vinden op haar blog met dezelfde naam. In haar introductie schrijft ze sympathiek dat ze niet pretendeert altijd de juiste naaitechnieken te gebruiken: If I can do this, anyone can! En dat blijkt ook uit haar projecten. Ze zijn niet mindblowing vernieuwend, maar, zoals ze zelf schrijft, 'straightforward refashion'. Toed te maken en draagbaar. Ze legt wat basistechnieken uit (rimpelen, figuurnaden, franse zoom etc.) en geeft met foto's uitleg aan haar projecten. Persoonlijke favoriet zijn 'bow sleeve shirt' en de achterkant van een jackje versierd met een borduurwerk. 

+ Praktische en draagbare kledingprojecten + niveau is goed te doen + uitleg naaitechnieken - misschien niet voor refashionista's die gekke, vernieuwende projecten zoeken - minder uitdaging voor de gevorderde naaister.

You can still find Beth, aka The Renegade Seamtress, on her blog by the same name. She is self-taught and doesn't 'profess to know all the correct methods of sewing...' Her projects reflect exactly that, 'straightforward fashion' as she calls it, and they may not be mindblowing, but do-able and often practical. The book starts with some basic techniques (making darts, a french seam, installing a zipper) and then continues with 19 transformation projects with instructions and photos. The bow sleeve shirt and the the embroidered back of a denim jacket are my personal favorites.

+ Practical and wearable projects +do-able skill level + clear instructions - may not appeal to (or be challenging enough for) advanced refasionistas looking for innovative ideas. 

3. Mend & make fabulous - Denise Wild

Ik ontdekte dit boek door een tip van de helaas overleden Jillian Owens (aka Refashionista). Denise laat bij haar technieken en projecten niet alleen zien hoe je iets slim kunt repareren, maar ze helpt je ook een stap verder met inspiratie: hoe maak je het nog mooier, oftewel 'fabulous'. Er staan nuttige technieken in om gaatjes en scheuren in verschillende stoffen te repareren en het boek bevat inspirerende foto's met verschillende opties om je kleding eenvoudig te upcyclen.  

+ repareren van kleding gecombineerd met upcycling + praktisch draagbaar afgewisseld met fun & aparte outfits + leerzaam en veel duidelijke stap voor stap foto's + spreekt waarschijnlijk beginner en meer ervaren refashionista aan + boek waar je in kunt blijven bladeren - veel losse technieken met foto's (ipv volledige projecten) die laten zien 'hoe het kan worden'.

This book was recommended by the sadly deceased Jillian Owens (aka Refashionista) and I was not disappointed. Denise not only shows different solutions how mend tears, holes and other problems in a variety of fabrics, but takes it a big step further: how to make it fabulous. The book contains useful techniques for mending and inspiring options with photos on how to make your outfit fabulous. 

+ mending is combined with upcycling +practical and wearable alternated with fun outfits + for beginners and experienced sewers + There's much to discover - it covers techniques and shows possibilities rather than before/after projects.


4. Thrifty Style / Fashion Hacks - Janine Chisholm Sullivan

Thrifty Style (2012) is in 2021 opnieuw uitgebracht onder de naam Fashion Hacks. Hoewel 't lekker bekt, past Thrifty Style voor mij beter bij de inhoud (Thrifty Hacks dan?). Dit boek richt zich (vooral) op hoe van kringloopvondsten en oude kleding unieke fashion items te maken. Van ingrijpende refashions tot kleine versieringen of veranderingen. De fotografie versterkt de bohemian, thrifty stijl die me aanspreekt (sorry voor het Engels, 'kringloopstijl' dekt de lading niet). Uitleg in stappen met tekeningen, niks mis mee, maar soms mis ik de 'vooraf' foto. 

Ondanks alle leuke ideeën zal het soms een uitdaging zijn om de specifieke voorbeelden te vertalen naar je eigen kingloopvondst, zoals de Sequin dress of Butterfly dress. Je duikt in het boek lekker meteen in de projecten en eindigt met tips en technieken.

+ Inspirerende projecten met kringloopvondsten + Aansprekende 'thrifty' styling van het boek + Patroonbladen voor 3 projecten + Verschillende niveaus
+- Niet alledaags (misschien niet altijd draagbaar, maar wel origineel) - Soms mis je de 'vooraf' foto - Gaat uit van specifieke kringloopvondsten - Heruitgave met nieuwe titel voegt inhoudelijk niets toe.

Thrifty Style (2012) was re-issued in 2021 by the title Fashion Hacks. A great name, but unfortunately no new projects. And in my opinion Thrifty Style reflected the content better (or Thrifty Hacks?). The book shows inspiring ways to transform thrift finds or once loved clothes into unique fashion items. The photography and styling enhance a bohemian thrifty style I find very appealing. Clear instructions with illustrations, and sometimes I miss the 'before' photo to compare and see the effect. 

Despite the lovely ideas, the projects are bases on specific thrift finds you may tend to try and find yourself (Sequin dress and Butterfly dress) and not easily transferable to your own finds. 

+ inspiring projects + appealing thrifty styling + 3 full-size patterns +/- not everyday clothes but very original - sometimes you miss the before photo - based on specific thrift finds - re-issue has, except for the new name & cover no apparent value.


5. Recycle Chic - Pieke Stuvel

Nederlandse ontwerpster en illustratrice Pieke houdt zich al jaren bezig met zelfmaakmode voor 'de luie naaister', want, zo zegt ze: 'simpel is al ingewikkeld genoeg'. Ze heeft een hele eigen stijl, dat zie je terug in de ontwerpen en grappige, prachtige illustraties. Geen foto's dus, maar die mis je niet. Haar projecten zijn allemaal goed te doen (b.v. jurk van 2 t-shirts of sjaals, vest van sjaals, tie-dye projecten) en eenvoudig uitgelegd. Soms zou je wat witruimte willen (geeft lucht) in haar beschrijvingen.   

De uitdaging zit in dit boek dus niet in de complexiteit, maar juist in de originele invalshoeken en afwisseling. Zo besteed Pieke wel 10 pagina's aan verschillende soorten kraagjes (de jabot wil ik zeker nog proberen). En ik wist bijvoorbeeld niet dat er zoveel mogelijk was met oude maillots, handig! Beide ben ik zo nog niet eerder in een boek tegengekomen! Ik hoop zelf dat Pieke nog een keer met jeans aan de slag gaat, ik zou erg benieuwd zijn. Sterker nog, ze mag me meteen bellen, ik doe mee;)!

+ Originele invalshoeken en verschillende varianten voor aanpassingen en allemaal goed te doen + Leuk geïllustreerd, spreekt (mij) aan + Praktisch draagbaar mét originele uitstapjes (kraagjes, maillots) +/- Projecten voor kinderen (hoeft van mij niet, sorry) - Beschrijvingen mogen soms meer lucht krijgen door witregels / lay-out.

Dutch designer and illustrator Pieke has been engaged to self-made fashion for years. She likes to keep it simple ('that's complicated enough as it is') for the 'lazy seamstress'. Her funny illustrations are adorable and reflect her own unique style. So no photos, but I don't miss them at all. Her projects are (as promised) very do-able (f.e. dress out of 2 shirts or scarfs, scarfs turned into cardigan, tie-dye projects) with clear instructions. As a reader, I would have loved more white space in the descriptions. 

The book is challenging, not by skill level, but by the original perspectives and variety in possibilities. I've never known there were so many possibilities with old tights! And about 10 pages are devoted to different collars (including the talbot!), very unusual and inspiring!

+ Original perspectives and options for transformations but still very do-able + love the illustrations + originality mixed with practical and wearable +/- kids projects (not for me) - could have used more white space (air) in the descriptions.

Giveway 'Fashion Hacks'!

Ik heb zowel Thrifty Style als Fashion Hacks (ik dacht dus dat ik een nieuw boek van Janine Chisholm Sullivan gevonden had). Daarom geef ik Fashion Hacks weg aan een liefhebber (let op, het boek is Engelstalig). Spreekt de thrifty style van het boek je aan en krijg je zin om lekker aan de slag te gaan? Laat dit dan weten via de comments! 

Ik kies een winnaar uit de inzendingen van deze blog & van Refashion Co-op kies. Het maakt niet uit of je in Nederland, Australië of Polen woont, ik stuur je het boek toe! Laat me dus weten hoe ik contact met je kan opnemen

By mistake (or because of the changed title, let's be honest), I bought Fashion Hacks as well as Thrifty Fashion. That's why I'm giving away Fashion Hacks (in English!). Fan of thrifting and excited to get started with this book? Let me know in the comments! This blog will also be published on Refashion Co-op and I'll pick a winner from all entries. No matter where you live (Australia, Poland or the Nederlands), I'll send it to you, so let me know how to contact you. 

Reacties

  1. Ha, wat een leuke actie! Het lukt mij niet om op een normale manier in te loggen hier (ik reageer eigenlijk nooit op blogs, dus heb/hoef geen account en laat m'n gegeven ook liever niet openbaar achter). Maar laat toch even een berichtje achter, vooral om te laten weten dat ik je blog met plezier volg en dit een sympathieke actie vind :) Er rolt vast een gelukkige winnaar uit!

    Hartelijke groet,
    Kristel

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten