Restyle antieke stoeltjes met jeans!


Normaal gesproken laat ik mijn creatieve ideeën los op kleding, maar dit keer eens iets anders (maar wel mét kleding). Ik ontdekte namelijk dat de zittingen van 2 antieke stoeltjes versleten waren. De zittingen waren met skai leer bekleed, maar na meer dan 10 jaar was de skai erg versleten. Ik gebruik de stoeltjes ook best veel, als student heb ik ze zo'n 30 jaar geleden van mijn ouders gekregen en ze staan nu onder andere bij mijn naaimachine. Ik zit er dus veel op!

Usually, I project my restyling ideas on clothing but this time I'm restyling furniture with clothes. I recently discovered that the skai leather on the seats of my 2 antique chairs has been worn out. The seats definitely needed new covers, which was no surprise after more than 10 years of use. The chairs were given to me by my parents some 30 years ago when I was a student, and they are now in good use in my 'sewing room'.  

Restyling with jeans!

Je kunt goed zien dat er allemaal barstjes in de skai waren gekomen, het was duidelijk aan vervanging toe. Ik zocht een stevige stof die wel een tijdje mee zou gaan, en ja, dan kom je natuurlijk uit bij jeans! Van lief D. had ik nog een stevige oude jeans met wijde broekspijpen die hier perfect voor was.

If you look closely, you can see all the cracks in the skai leather. And when I removed the fabric I saw that it was even worse than I thought, the fabric had almost gone to dust in the rivets. I needed a new, solid fabric and in my opinion jeans would be perfect for this job!

Bij het verwijderen van de oude bekleding ontdekte ik dat de skai nog veel verder was vergaan dan ik dacht. Het was al bijna verstoft in de strippen van de siernagels. 

Jep... de stof was echt aan het vergaan...


De zitting was net iets breder dan het bovenbeen (het breedste stuk) van de jeans, dus een naad was niet te voorkomen. En hoewel dat er best leuk uitziet, wilde ik de naad op een plek aan de zijkant zodat ik er geen last van zou hebben bij het zitten. 


It wouldn't be possible to get a seamless new cover, the upper leg just wasn't wide enough. So I cut out the fabric with a seam on the side so it wouldn't bother me while I was sitting on the chair.

Jeans is best stug en bovendien wordt het met meer lagen snel te dik. Daarom was het zinvol om de randen even goed te strijken en te persen!

I'll iron you into shape!

Ik heb de strips met siernagels op dezelfde manier teruggelegd als ik ze eruit had gehaald. Dat scheelde een boel passen en meten.... Het zijn handige strips want om de 5 nepnagels sla je een echte siernagel in de stof. Met de rest van de strip druk je de stof dan vast op de zitting.



I placed the strips with the rivets back in the exact same way I had removed it, which saved me a lot of time. The strips are very practical because you only have to place a rivet in every few holes, the rest of the strip consists of fake rivets, but the strip as a whole does keep the fabric in place.


Ondertussen heb ik natuurlijk de kans gehad om de nieuwe bekleding in de praktijk te testen en het is me opgevallen dat de jeans zitting veel zachter en warmer zit. Skai kan wat kouder aanvoelen, zeker als je er net op zit. In de zomer als het warm is, gaat skai juist plakken aan je benen, dus daar heb ik ook geen last meer van. Ik zie voordelen!


In the meantime I've had the chance to try out the new seats and I noticed that the jeans cover feels much more comfortable and warmer. Skai leather can feel a little cold at first but after a while, or when it's warmer, it can stick to your upper legs, especially in the summer... So that's a big advantage of jeans!




Voor en na

Nee, de stoelen zijn niet ineens verdubbeld, ik had er 2...


Reacties