van sjaal naar blousejasje

 


Deze sjaal hing al een tijdje aan de kapstok. Ik had ooit een witte zomerjas waarbij hij goed paste. De jas is helaas niet meer... de sjaal nog wel. Gemaakt van luchtige viscose met een grappige kleurrijke print. Ik vond het zonde om er niets meer mee te doen! Op een hele warme dag (buiten was het niet uit te houden en met een ventilator aan mijn zijde), besloot ik er een zomers topje van te maken. En het werd uiteindelijk een blousejasje!

This scarf has been hanging on the coat rack for a while. It went with a white summer jacket I used to have and has patiently been waiting for a new purpose since then. The fabric is a light viscose and I love the colours and tassels, perfect for the summer in my opinion! On a very hot day (too hot to do anything outside and a cooling fan by my side), I decided to turn it into a top. But as these things go... it turned out as a cardigan blouse. 

Close-up: kleuren én kwastjes!

Stap 1
Dit zou geen moeilijk klusje worden. Prima voor een warme dag dus:). Als eerste knipte ik de sjaal over de lengte in 2 helften. Daarna drapeerde ik een helft over de paspop om een idee te krijgen van de lengte die ik wilde vanaf de schouder. 


This was not going to be a difficult job. First, I cut the scarf in half lengthwise, and draped one half on the tailor's dummy to determine the desired length. I pinned the fabric at 25cm from the fold at the shoulder. So, I shortened the fabric with 50cm it total. 

Label, I promise to wash with care, but you have to go!

Vanaf de schouder moest ik 25cm afhalen tot de middenvouw van de helft die ik over de schouder had gelegd. In totaal korte ik elke helft dus met 50 cm in voordat ik de schoudernaad dichtnaaide.

Schoudernaad naaien & locken / sew and finish shoulder seam

Stap 2
Daarna werkte ik de opengeknipte randen over de lengte af met een dubbel zoompje. ik heb gemerkt dat dat het wanneer ik de zoom speld en meteen strijk, het makkelijker naait en het resultaat veel mooier wordt!



Next, I finished the cut edges with a double hem. It's my experience that the result is so much neater when I iron a seam before I start sewing. So that's what I did!

Stap 3

Toen was het tijd om het geheel in elkaar te spelden om een idee van het resultaat te krijgen. Ik spelde de midden voor- en achternaad dicht en de zijnaden op 22cm vanaf de schoudernaad, voor de armopening. 
Maar.... ik vond het niks. Het zag er niet flatterend uit. Na even omschakelen besloot ik er een open blousejasje van te maken.


It was time to put (pin) the whole thing together to find out how it would look... So I pinned the mid front and centre back and the side seams at 22cm from the shoulder, for the armholes. 
Nope, I didn't like it, the top looked unflattering. So I had to change plans. And that's when I decided to turn it into a cardigan blouse instead. 


Helaas heb ik geen foto's meer om te bewijzen dat ik de zijnaden en midden achternaad ook echt heb dichtgenaaid, maar je hebt waarschijnlijk wel genoeg naaifoto's gezien om me te geloven:). Dus in plaats daarvan nog een paar foto's van het resultaat inclusief het achterpand, gestyled en wel.

Door de verschillende kleuren in de stof past het blousejasje makkelijk bij allerlei  topjes. En zoals je ziet kan ik het ook prima dragen over een badpak naar het strand, ook handig!



I've forgotten to document the actual sewing of the side seams and the center back. But I trust you've seen enough pictures of me sewing by now:). 

So instead, here are a few photos of the result and the back. It's going to be easy to style this cardigan blouse because of all the colours in the fabric. And I think it also works very well with a bathing suit (photo on the left)!

Voor en na

Mede mogelijk gemaakt door onze heerlijke geruisloze ventilator!


With special thanks to our 'Whisper' cooling fan!

Reacties

Een reactie posten