Blue monday jeans riem

 


Een jaar geleden hield ik na een paar projecten met jeans nog wat interessante resten over, zoals dit 'geraamte'. Daar wilde ik nog iets leuks mee doen. Blue Monday leek me een prima aanleiding voor een leuk creatief klusje. Geen beter medicijn tegen 'feeling blue' dan een creatief klusje toch? Behalve chocolade misschien...

As you can see, I saved some interesting fabric scraps from my jeans projects from last year. Blue Monday seemed like the perfect moment to pick it up again. There's no better remedy for feeling blue than a creative project! Except chocolate maybe.


Stap 1
Omdat de overgebleven naden van de jeans zo dik en stevig waren, leek het me een leuk idee om er een gevlochten riem van te maken. Daarvoor had ik 3 lange repen nodig, en een gesp, die ik van een oude riem afhaalde. Daarbij koos ik mijn favoriete garen in jeanskleur. 


The leftover seams of the jeans were very firm, so it seemed like a good idea to try to turn it into a braided belt. For this, I needed 3 long straps and a belt buckle. And, of course, I picked my favourite jeans thread. 


Stap 2
Na even puzzelen had ik bedacht hoe ik de riem wilde maken. Ik vouwde de uiteinden van 2 repen om de gesp en zette ze met een paar kleine steekjes met de hand vast zodat het niet zou verschuiven bij het naaien. Daarna stikte ik het vast met de naaimachine. Door het ritsvoetje kon ik iets dichter bij het metaal van de gesp komen.

Naalddikte 100 voor dubbele lagen jeans!

I folded 2 strips around the belt buckle and gave it a few stitches by hand. Now that the strips were in place, I stitched them with the sewing machine. I used the zipper foot so I could get closer to the metal of the buckle.


Met de 3e reep wilde ik ook meteen een lus maken om de riem door te kunnen halen. Ik sloeg de reep om de 2 andere repen en naaide de lus aan de achterkant dicht. Daarna moest ik het nog op de riem zelf vastzetten. Er kwam een heleboel gepriegel onder de naaimachine bij kijken:), maar het is gelukt! 



The 3rd strip was also going to function as the loop of the belt. I created a loop around the other strips and closed it at the back. Next, I needed to attach the loop to the belt, so that it would stay in place. This involved a lot of fidgeting on the sewing machine:), but I managed it somehow!


Stap 3
Nadat de 3e strook vast zat, kon ik verder om met de 3 stroken te vlechten. Het was lang geleden, maar je vingers vergeten het niet!

I do a good braid, just wait and see


Om de lengte van de vlecht te bepalen, hield ik de lengte van een riem aan die me goed paste. Om de vlecht mooi af te werken, legde ik de uiteindes van de 3 stroken op elkaar. Ook hier zette ik een paar steekjes met de hand voordat ik het met de naaimachine doorstikte.



I based the length of the braid on one of my favourite belts. I finished the braid by placing the ends on top of each other. After a few stitches by hand I used the sewing machine to stitch the strips together. 


Voor en na

Het is een mooie gevlochten jeans riem geworden, ik ben blij. Een creatieve (en blije) maandag!


Enneh... benieuwd hoe dit geraamte ontstond? Bekijk dan deze post van een jeans badmat van vorig jaar!

A creative (and happy) monday!

If you want to find out more about my jeans project from last year, check out the post about how ik turned old jeans into a bath mat


Reacties