Kerstsok van een fleece trui

 


Soms heb je van die schijnbaar simpele projectjes die toch niet zo simpel blijken als je vooraf dacht. Dit is zo'n project. Het idee was simpel genoeg: ik had een rode fleece trui waarvan ik een kerstsok wilde maken voor lief D. Ik had een week voor het perfecte cadeau-moment, een uitgestelde sinterklaasavond. Moet te doen zijn, dacht ik. Maar helaas had ik ambitieuze plannen met mijn nieuwe naaimachine (ja, ja) en net een leuke cursus 'Tekenen met de naaimachine' gevolgd. En al die nieuwe ideeën moesten natuurlijk verwerkt worden in die ene kerstsok! 

Sometimes you start a project with a simple idea in mind that turns out to be not quite so simple... This was one of those projects. The idea was simple enough: turning a fleece top into a Christmas stocking. The difficulties started when I tried to incorporate other ideas as well: I'd recently bought a new sewing machine with loads of decorative stitching possibilities ánd I had recently attended a workshop 'Drawing with your sewing machine'. Need I say more?


Stap 1.
Het begon allemaal heel eenvoudig. Ik vond een eenvoudig patroon van een kerstsok (er zijn er veel online te vinden trouwens!) en haalde het patroon uit de trui. Daarbij wilde ik de hals met rits graag hergebruiken, zodat je nog zou zien dat de kerststok in een vorig leven een fleece trui was.

Kijk, een kerstsok met een kraag!

It all started out very simple, I found a simple pattern of a Christmas stocking (there are loads of patterns online if you feel like making one) and cut it out from the top. I thought it would be nice to reuse the neckline of the half zip fleece top, so you would still be able to see the stocking's former life! 


Stap 2
Zoals gezegd zat ik vol met creatieve ideeën om uit te proberen met mijn nieuwe naaimachine. Ik heb namelijk onlangs een workshop 'Tekenen met de naaimachine gevolgd' (zo leuk om te doen!), en ik wilde deze techniek gebruiken om 'Merry X-mas' op de kerstsok tekenen met de naaimachine. 

Deze poes hiernaast heb ik onder andere tijdens de workshop gemaakt.... Kijk vooral ook even op de website van Riette Sommerdijk als je nieuwsgierig bent, ze maakt de meest prachtige dingen! 

I was bubbling with creative ideas that I wanted to try out with my new sewing machine. One of them was drawing with a special foot that will allow the machine to meander freely. I attended a workshop 'Drawing with the sewing machine' to learn how to use this technique. Here's a picture of what I made myself, so you know how it should be done...




Nu je weet hoe het eruit kán zien, weer terug naar dit project. De voorbereidingen gingen goed, speciaal naaivoetje, tekst overgenomen op water oplosbaar folie, maar toen....viel het resultaat vies tegen. Zoals je ziet, of eh, eigenlijk niet kunt zien, zijn de wit gestikte letters helemaal weggevallen in de stof. De fleece stof is eigenlijk gewoon te dik voor deze techniek. Iets dat ik had wel had kunnen verwachten...

Say what?

Unfortunately, it didn't turn out that well on my fleece top. It started out ok, I used a special foot and traced the text on soluble foil. But then... as you can see (or actually can't see:)) the white letters didn't stand out at all! The fleece fabric is too thick and fluffy for this technique. 

Stap 3.
Omdat ik even geen oplossing zag voor deze tegenvaller, besloot ik eerst met iets anders verder te gaan. Ik wilde de achterkant van de kerstsok verfraaien met verschillende siersteken. Ik besloot te beginnen met sterretjes, want wat past er beter bij kerst?

Na de eerste hoopvolle rij, begon de naaimachine ineens nare geluiden te maken. En alsof dat nog niet erg genoeg was, liep het stiksel steeds vast. Wat was er aan de hand? Ik checkte de meest voor de hand liggende oorzaken, controleerde het spoeltje en reeg de naaimachine opnieuw in. Helaas, nog geen succes....  
Ik besloot er een nachtje over te slapen, in de hoop dat ik de volgende ochtend het licht zou zien. 


Since I wasn't sure yet how to solve my 'drawing problem', I decided to go ahead with my other plans. My new sewing machine came with lots of decorative stitches and I felt they would really add to a Christmassy look and feel of the stocking. I started with a row of stars at the top of the back piece. 

After that first starry row, however, the machine started to make scary sounds. And if that wasn't bad enough, the stitches got stuck for no apparent reason. Of course I tried the usual suspects (check the bobbin, started threading the machine again), but I couldn't seem to find what caused the problem. I decided to sleep on it and hoped that I would see the light in the morning.


Stap 4.
Ik sliep er zelfs een paar nachten over tot ik ineens een idee kreeg. Om te kunnen tekenen met de machine moest ik het transport laten zakken. Ik had het weer omhoog gebracht, maar wat als dit niet goed was gegaan? Als ik terugdacht aan de geluiden, zou dat zomaar kunnen. Ik besloot het meteen te proberen, ik bracht het transport weer naar beneden, en weer omhoog... en yes, daar verschoof iets en klikte! Snel probeerde ik opnieuw een paar siersteken en hoera, hoera, opgelost! 

Met nieuwe (kerst-) spirit ging ik verder met de siersteken op de kerstsok: een rij kleine blaadjes, bloemen, nog meer sterretjes, ik ging helemaal los!


In fact, I slept on it some more nights, until suddenly an idea dawned on me. To be able to use the machine for freestyle meandering, I've had to lower the feed dogs (really, that's how it's called?). I had brought them back up again for the decorative stitching, but thinking back to the noises of the machine, maybe something went wrong there. So I tried to lower the feed dogs again, brought them back up, and suddenly I heard promising noises. Something shifted... and then clicked, yes! I quickly tried some decorative stitching to see if my problem was solved, and it was, hooray!

Bursting with (Christmas) joy I went ahead with some more decorative stitching: a row of small leaves, little flowers and some more stars, I was going all the way!


Ondertussen moest ik natuurlijk ook nog de gewone 'saaie' dingen doen, zoals de sok dichtstikken.

Meanwhile, I still had to perform the ordinary task of closing the seams of the stocking. 

Stap 5.
In de flow van de positieve wending die de siersteken hadden genomen, had ik ook een creatieve oplossing voor de letters bedacht. Ik had nog een potje zilveren textielverf, en omdat de letters door de naaimachine een als het ware in de stof waren gedrukt, kon ik ze vrij eenvoudig zilver verven!

Kerstig! (Christmassy)

In the flow of the positive results of the decorative stitching, I'd also found a solution for the stitched letters. Sewing the letters had sort of embossed the letters in the fabric, and with a little silver textile paint it wouldn't be hard to paint them silver!


Daarna ging ik als een trein. De teken-techniek besloot ik toe te passen op een manier die wel zou werken: ik maakte een naamlabel voor aan de sok. 

Waarom bedenk ik altijd na het stikken dat
 het nog binnenstebuiten gekeerd moet worden?
 
By then I was on a roll... I used the drawing technique in a way that would actually work, and made a name label (and why do I always stitch first, and then think of how to turn it all inside out?). 


Ik naaide nog een feestelijke strik op de sok en een strook mini-pompons voor het ultieme kersteffect. Om de bovenkant, de 'kraag' van de sok minder stijf te maken, stikte ik ten slotte aan de binnenkant nog een stukje elastiek.  




I also sew on a festive bow and added a row of mini pompons for the ultimate Christmas effect. Finally, I stitched a piece of elastic on the inside 'collar' of the stocking to make it fall a bit more smoothy. 



Le back!







Voor en na

Dat was het! De 'simpele' kerstsok waarmee ik in een uurtje of 2, 3 wel klaar dacht te zijn, kostte me onverwachte hoofdbrekens. Gelukkig komt er na een nachtje (of 2) slapen altijd wel weer een oplossing.


And that's it! The simple project I had in mind turned out to be unexpected challenging. But as usual, after a (or 2) good night's sleep, I found a perfectly acceptable solution.


Fijne kerstdagen - Happy holidays!

Reacties