Van stropdas naar stijlvolle sash!



Wat kun je met oude stropdassen doen? Nou, heel veel leuke dingen! In de kringloopwinkel vond ik deze 3 stropdassen die qua kleur mooi bij elkaar pasten, de donkere das heeft zelfs een mooie subtiele paarse stip. Uiteindelijk heb ik voor 2 stropdassen gekozen en er een hippe tailleriem van gemaakt. En een van de dassen had ook nog een leuke verrassing voor mij in petto....

What to do with old neckties? Well, there are lots of creative possibilities! I ran into these 3 neckties in a local thrift store and I instantly liked the colour combinations. I decided to transform the ties into a trendy sash and while I was working on that, I was in for another surprise...


Stap 1
Eerst maar eens mijn dassen aan een nader onderzoek onderwerpen. De rozerode das viel toch af en bewaar ik voor een volgende ronde. Vervolgens een inspectie van de labels. Altijd leuk om even naar te kijken.

De labels checken, ehm...wat zie ik daar rechts?

I started with a closer study of the neckties. I decided to save the pinkish-red tie for the next time. And how about the brand labels? Always interesting to take a look at.

Kijk nou, Dolce & Gabanna! Wie had dat verwacht, gewoon bij de kringloop. Ik hoor altijd verhalen van anderen die allerlei pareltjes vinden in de kringloop. Voor mij een beetje vergelijkbaar met hoe andere mensen in mijn studententijd ook altijd overal Frank Boeijen tegenkwamen in Nijmegen. Overkwam mij nooit. Dat gevoel dus. Maar eindelijk heb ik ook een klein pareltje gevonden. Dat betekent dus dat een (deels) Dolce & Gabanna tailleriem ga maken, dat geeft dit project wel een beetje extra glans. 


Look at this, a Dolce & Gabanna necktie! Who would have thought.... I always hear stories about how other people find real gems at thrift stores. And now I've found my own little gem! And it also means that I'll soon be wearing my first D&G garment.
 



Stap 2
Ondertussen had ik nog geen speld gezet, dus tijd om aan het werk te gaan. Ik wilde de dassen net iets schuin op elkaar naaien om het wat spannender te maken. De riem zou dan middenvoor ook mooie breed zijn. En niet vergeten om ook het puntje van de stropdas strak te spelden!

If you like it, you should put a pin in it!

Back to reality, because so far, I haven't so much as put a pin in it. So let's get to work. I decided to place the wider sides in the center front, partly on top of each other. I added a little angle to it, to make it more interesting.


Op de linkerfoto zie je wat beter hoe ik de dassen op elkaar heb gespeld. De smalle uiteindes van de stropdassen heb ik aan beide kanten ongeveer even lang gehouden. En natuurlijk heb ik ook even op de pop geprobeerd hoe het viel!

Getting ready for refashion runway!

The photo on the left gives a good impression of how the neckties are placed on each other. I made sure that the small sides of the tie had about the same length. And of course, an inevitable fitting was done before I started sewing. 

Stap 3
Het vastnaaien was snel gedaan, maar het puntje van de das moest natuurlijk wel precies genaaid worden. Gelukkig was dit zo'n dag waarop het in één keer goed ging (kan me de laatste dag niet meer precies herinneren). En wat vind je van de combinatie met groen? Ook wel een leuk contrast toch?


Precise sewing is required here! And this was one of those days I got it right the first time (can't actually remember the last day). And what do you think of the combination with the green top? Personally, I like a good contrast.


Voor en na

Het beviel me goed om een keer iets met een stropdas te doen! Ik denk dat er nog wel een ander project komt met stropdassen. Wordt vervolgd dus...


I really liked working with neckties for a change. So I may try out other ideas in the future. To be continued...


Reacties