Jeans jasje gepimpt!


Dit keer een klein project, ik ben namelijk al een maand of 2 bezig met iets dat bewerkelijk is dat loopt wat vertraging op. Het is meer werk dan ik dacht en ik heb last gehad van een beknelling in mijn schouder, waardoor ik mijn rechterarm moest ontlasten. Wat nogal lastig is met handwerk:). Daarom nu een kleiner klusje dat ook op mijn wensenlijstje stond: het pimpen van een oud spijkerjack.

I've been working on a big project for 2 months now. One that is taking more time than I had planned. Partly because I'm also dealing with an impingement and had to avoid too much stress on my right arm and shoulder. Hopefully, I will be able to share it next time. For now, a smaller project that's also been on my wishlist for some time now
: patching up my old jeans jacket. 



Dit jack heb ik zoveel gedragen dat het een wonder is dat hij nog niet kapot is. De rug is wel wat vaal geworden en er zit hier en daar een vlek op. Maar... laat ik de laatste maanden nu veel met jeans hebben gewerkt en nog een paar zakken over hebben!  


I've worn this jacket so much, it's a wonder only the colour faded. Oh, and there are a few stains. 
Happily, I just happened to be working a lot with jeans lately, and... I saved the leftover pockets!

Let's patch things up, shall we?

Stap 1
Gelukkig had ik de zakken allemaal bewaard van mijn verknipte jeans. Er viel dus wat te kiezen, zelfs kleine muntzakjes. Ik zocht 3 verschillende zakken uit.

Zakken genoeg!

I've been working on some projects involving old jeans, and the leftover pockets really came in handy! There were also a few small (coin) pockets to choose from.

Stap 2
Omdat ik door een paar lagen jeans moest naaien, koos ik extra sterke naalden (100/16). En daarbij pakte ik ook mijn favoriete garen, speciaal jeansgaren met een mooi kleurverloop dat fijn wegvalt op de stof. 

 Succes all depends on the right tools!

Since I had to sew through several layers of jeans, I made sure to use a needle that would be up for the job! There are special needles for jeans on the market, but extra strong needles (100) will also do.

Stap 3
Na een beetje spelden en proberen had ik bedacht hoe ik de zakken het beste kon verdelen. Het lukte verder prima om door de stof te naaien (ondanks soms wel 4 lagen...). Voor een paar hoekjes pakte ik er nog een tube textiellijm bij. Daar zaten namelijk wat metalen decoratiestukjes waar ik niet goed omheen kon naaien, maar gelukkig werkt lijm ook:).



Textiellijm: wanneer naaien niet kan!

After some pinning and contemplating on the placement of the pockets, I sewed them on the jacket. There were a few edges with small metal pieces (typical jeans decorations) my sewing machine tends to avoid, but no worries, textile glue to the rescue!


Voor en na

Ik vond dit zelf wel een leuke oplossing waarbij ik de zakken creatief kon hergebruiken. Ik ben benieuwd of iemand nog een ander briljant idee voor jeanszakken heeft, dan hoor ik dat graag natuurlijk!


I really liked this creative reuse of leftover pockets, how about you? And if you have any other creative ideas on how to reuse jeans pockets, I'd love to hear them!

Reacties