Versier je halslijn

 


De halslijn van deze heerlijke luchtige viscose blouse vond ik een beetje saai. Met een simpele techniek heb ik daarom een kleine ruche toegevoegd om de hals iets interessanter te maken. De blouse had ik zelf een paar jaar geleden gemaakt en ik had nog een stukje stof over. Gelukkig maar dat ik altijd de restjes bewaar 'voor het geval dat':).

I found the neckline of this breezy summer blouse a bit boring. So I used a simple technique to create a small ruffle on the neckline. Since I'd made the blouse myself a few years ago, I fortunately kept some leftover fabric 'just in case'. Seems to me I had now found the perfect case!.

Stap 1
Als eerste mat ik de hals op. Hoewel ik de ruche net voor de v wilde laten eindigen, nam ik gewoon de hele lengte maal 1,5. Ik had ook iets extra's nodig voor de naad, dus dat zou wel goed komen. Voor de breedte rekende ik 3 cm. 



First I measured around the neckline. Even though I had planned to end the ruffle just before the 'v', I took the entire length x 1.5. I also needed some seam allowance so I figured it would work out. For the width I measured 3 cm. 


Stap 2
Nadat ik het bandje met de strijkijzer dubbel had gestreken, heb ik de open naad afgewerkt met de lockmachine. 
Daarna heb ik met rijgdraad grote steken van ongeveer  1 cm genaaid en daartussen steeds 1 cm afstand tussen gelaten. Zoals je ziet rimpelde het bandje makkelijk.


Next, I folded the fabric lengthways and ironed it. I finished the raw edges with the serger. Then I took a needle and thread and handstitched the band with stitches of 1 cm, keeping a space of 1 cm in between. As you can see the fabric gathered easily!

Stap 3
Nadat ik het bandje tot de gewenste lengte had gerimpeld en de stof een beetje mooi had verdeeld, spelde ik de ruche aan de achterzijde van de hals. Het stukje in de v van de hals liet ik open. Ik heb er nog over nagedacht om het halsbeleg los te maken om de ruche ertussen te plaatsen. Een beetje uit luiheid besloot ik eerst te proberen of het zo al zou lukken. Gelukkig wel. Daarna nog even stikken met de naaimachine en klaar! 


Gemiddeld is op 10% van de foto's een naaimachine te zien,
 logisch, want de meeste tijd knip, speld of rijg je...:)


I gathered the ruche to the desired length and then pinned and stitched it to the neckline, leaving the v of the neckline open. I thought about loosening the neckline facing, but to be honest and a bit lazy, I decided to try it the easy way first. And that worked out fine:). 

Voor en na

De ruche geeft de hals net even dat beetje extra. Het kostte me ongeveer 2 uurtjes tijd, wat mij betreft meer dan de moeite waard.


A small change like this ruffle can make a neckline look a lot more interesting! The job took me about 2 hours, definitely worth the effort!


Reacties