Mouw / sleeve hack

 


De laatste weken had ik minder zin om te veel achter de computer te zitten. maar heb ik natuurlijk wel genaaid en vermaakt. In deze post zie je een van de projectjes die ik onder handen had: een mouw 'hack'. Het mouwtje van deze blouse vond ik altijd een beetje zozo, het maakte het een klein beetje tuttig en het leek me lekker op warme dagen wat extra lucht te hebben:). Daarom veranderde ik de mouw in een simpel kapmouwtje. 

Even though I didn't really feel like being on the computer lately, I (obviously) kept myself busy sewing, altering and refashioning. One of the projects at hand was this sleeve hack. I turned a regular, somewhat dowdy sleeve into a more modern cap sleeve. A very quick and simple alteration that gives a girl some fresh air on a hot summer day!


Stap 1


Voordat ik begin, even een foto om de vogeltjes op deze stof even goed te bekijken. Volgens mij zijn alle naaisters ook dol op mooie stofjes, toch? Toen mijn oog een paar jaar geleden op deze stof viel was ik meteen verkocht. En de stof ook... Die prachtige kleurrijke vogels! 

First, let's take a closer look at these beautiful birds. As a sewer, it's almost impossible not to love fabrics. We all have those moments when you're in a store and your eye catches the perfect fabric, and even without a plan or project, you just have to buy the fabric. And that's what happened to me when I spotted these colourful birds!



Ok, nu aan het werk. Als eerste gingen de mouwen eruit. Ik moest voorzichtig zijn met mijn tornmesje want de stof is kwetsbaar en ik moest dezelfde stof opnieuw gebruiken. Ik had nog een patroon voor een kapmouwtje en zoals je ziet paste het kapje precies uit de opengemaakte mouw. Voorbeelden van een kapmouwtje zijn trouwens eenvoudig te vinden op internet, en ook makkelijk zelf te tekenen. 


Let's get to work. It took some careful seam ripping to take out the sleeves. The fabric is a little delicate and I really needed to use the same fabric for my new cap sleeves. Thankfully, there was enough fabric for the pattern. I reused an old pattern, but if you're thinking about making a cap sleeve yourself, there are lots of pattern examples on the web, or you can draw your own. 


Stap 2
Omdat het kapje vrij groot was, besloot ik het patroon zonder extra naad uit te knippen. Maar natuurlijk wel netjes af te werken (#lockmachine)!

Chop chop, whirr whirr etc. etc.

Since the cap sleeve wasn't particularly small, I decided to cut it out without seam allowance. And, of course, I neatly serged the raw edges. 


Stap 3
Even de zoom doorstikken en daarna spelde ik het mouwkapje terug in het armsgat. Daarbij hield ik het midden van het kapje gelijk met de schoudernaad. 


After finishing the caps with a nice topstitch I pinned the sleeve caps back in the armhole.


Stap 4
Het enige dat ik nu nog moest doen was het armsgat netjes afwerken met de lockmachine en vervolgens stikte ik het onderste deel door. 


The only thing left to do was finish the armhole with my serger and then I topstitched the lower half of the armhole.


Voor en na

Wil je wat extra frisse lucht op warme dagen:)? Dan is een mouwkapje een geklede én eenvoudige oplossing!

Sleeve cap: the perfect solution for warm summer days!


Reacties

  1. ik heb nog een mondkapje dat er mooi bij zou passen :) Van dezelfde stof 🐦

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten