Van sjaal naar vestje


Deze keer een razensnelle refashion (half uur!) van een sjaal naar een vestje. De sjaal heb ik al een tijdje, maar weinig gedragen. Jammer toch als je die kleuren ziet? Daarom besloot ik er iets draagbaars van te maken, een vestje. Dit is super makkelijk en snel klaar, daar houden we van, toch? 

This is a quick and easy refashion with a top result (if I may say so). If you have a beautiful scarf lying around that, well... somehow just keeps lying around, this could be the perfect solution!


Stap 1
De sjaal is van een dunne tricot die niet is afgewerkt, dat hoeft ook niet omdat tricot bijna nooit rafelt. Ik hoefde bij dit vestje dus weinig af te werken. De randen van afgeknipte tricot krullen zelfs een beetje op, dat geeft een leuk effect.
Als eerste knipte ik de sjaal op 60cm (lengte) af, het vestje zou dan, gemeten vanaf de schouder, ongeveer op heuphoogte vallen. 


The fabric is a light jersey that usually doesn't fray, so I didn't have to finish the edges, they would just curl up a bit after cutting the fabric. But first I needed to determine the desired length, measured from the shoulder. I decided to cut the length at 60 cm, just about hip height.



Stap 2
Omdat het een colsjaal is, waren beide naden dicht. Ik knipte een zijnaad open zodat ik het voorpand kon draaien. Daarvoor draaide ik de hoeken van de rechternaad om. Op de rechterfoto krijg je al een idee hoe het gaat worden.

Openknippen en omdraaien!

I cut one side of the collar scarf open, so I could flip the top and below angles of the side seam. Getting an idea of how it's going to turn out?


Stap 3
Vervolgens maakte ik de schouders dicht. Ik nam 20 cm ruimte voor de neklijn. Dus speldde ik de schouders dicht vanaf 10 cm gemeten vanaf de midden achternaad.

Pinning and sewing the shoulders

Next, I needed to close the shoulders. I measured 20cm for the neckline, so I took 10 cm from the center back and pinned the remaining seam for the shoulders. 


Stap 4
Nadat de schouders waren dichtgenaaid, waren de zijnaden aan de beurt. De linker zijnaad was nog dicht en knipte ik tot 30 cm vanaf de schoudernaad open. Dat werden het linker armgat. Bij de rechter zijnaad was het precies andersom omdat deze nog helemaal open was. De zijnaad sloot ik vanaf de boord tot 30 cm onder de schoudernaad om ruimte te open te houden voor het rechter armsgat. Helaas heb ik geen foto's van dit dynamische proces, maar hiernaast zie je het resultaat.

Having sewn the shoulder seams, I needed to handle the side seams. The left seam was still fully closed. I cut open a length of 30 cm, measured from the shoulder seam. That would be my left armhole.Then I closed the right side seam, just enough to keep a length of 30 cm open for the right arm. Unfortunately, I didn't take pictures of this dynamic process...


Voor en na

En meer was het niet! ongeveer een half uurtje werk en deze kleurige sjaal was omgetoverd tot een lekker vestje. Een refashion die ik je zeker kan aanraden!

A 30-minute refashion I can recommend!

Reacties