Maak het / Mend it


Aaaaahhh, een gaatje! Zo jammer wanneer je een gaatje ontdekt in je kleding. Het is nog erger als je het daarom niet meer draagt. Daarom in deze blog een snelle en effectieve manier om gaatjes (bijna) onzichtbaar te repareren, zoals bij deze jas!

Discovering a tiny hole in your garment can be so frustrating! Even more annoying when it's the reason you stop wearing the garment at all. In this blog I will share an easy and effective solution to fix this problem, for instance on this jacket.

Stap 1
Eerst even over het jasje. Zo'n 8 jaar geleden heb ik het gevonden in de lokale kringloopwinkel. Ik vond het een super model, de kleur helemaal top en de staat was zeer goed. Ik heb het zelfs 2 jaar geleden opnieuw laten voeren. De kosten vond ik ruimschoots opwegen tegen nog een paar jaar met plezier dragen, vandaar. 

Afijn, weer terug naar de reparatie. Als eerste zocht ik naar de plek waar de voering van het jasje als laatste was dichtgezoomd, om van binnenuit bij het gaatje te komen. Soms is het een zoom onder, bijvoorbeeld middenachter, soms is in de zijnaad, maar in dit geval vond ik deze naad in de mouw. Het is makkelijk om deze naad te gebruiken omdat je het ook weer makkelijk sluit als je klaar bent.  

De zoom rechts open ik om in de jas te komen.

Let's start with the jacket. I bought it 8 years ago in a thrift store because I liked the model, the color ánd it was still in a very good state. I even decided it was worth it to have it lined again 2 years ago.

To repair the hole, I had to get inside the lining, so I searched for the hem that was used to close and finish the garment. Usually one can find it in one of the side seams or in the bottom hem of the backpiece. This time, I found it in one of the  sleeves.

Stap 2
Nadat ik dit naadje had losgetornd moest ik op zoek naar het gaatje. Helaas zat dit in de andere mouw, dus ik moest met mijn hand in mouw, door de jas naar de andere mouw (volgt u mij nog:)?). 

Mijn oplossing voor het gaatje was simpel: een stukje donkere vlieseline tegen de binnenkant plakken. Ik koos voor donkere vlieseline omdat de kleur dan beter wegvalt. Je ziet dat ik een rondje vlieseline hebt geknipt. Bij een vierkantje laten er makkelijk hoekjes los, is mijn ervaring, vandaar dat ik liever een rondje knip. Ook gebruikte ik dunne vlieseline met stretch zodat de stof flexibel zou blijven.

Toveren met een rondje vlieseline! 

Having ripped the seam I could wiggle my way inside to get to the hole, which was (unfortunately) at the top of the other sleeve. Then I turned it inside out, just enough to be able to repair the hole. My solution was simple: I cut out a small round piece of interfacing. I chose a dark color so it wouldn't snow in case the hole didn't close entirely. And I went for a thin interfacing with stretch so it would all stay flexible enough. 

Stap 3
Het was lastig om de stof goed plat te leggen om zo het stukje vlieseline tegen de stof te strijken (niet te warm!) Maar met een beetje fiedelen lukte het prima. Toen ik de jas daarna van de buitenkant bekeek, was ik zelfs verrast hoe goed het was gelukt, nauwelijks iets te zien!

Hole? What hole? 

It was rather difficult to lay the fabric flat enough to iron the interfacing on. But I managed to iron it on somehow. And look how good it worked, the hole is almost invisible!

Voor en na

Helaas wordt de kwaliteit van stoffen er niet beter op. De laatste jaren gebeurt het me vaker dat er snel gaatjes ontstaan in shirts. Echt zonde, maar soms kun je gaatjes prima repareren met een stukje vlieseline. Het jasje van deze blog was misschien iets lastiger omdat het gevoerd is, maar meestal is het gewoon een kwestie van een rondje vlieseline knippen en op de stof strijken. 
 

Over the last decade the quality of fabrics is getting worse, unfortunately. As a result I more often discover tiny holes in my garments. It's a shame, but a problem that often can be fixed which interfacing. All you need is a small piece of interfacing and an iron to fix it! 

Reacties