Maxi skirt van 2 jeans


In deze refashion maak ik van 2 oude spijkerbroeken een nieuwe maxirok. Ik had de broeken al een tijdje bewaard voor een goed doel, want één broek was te klein geworden en in de andere zat een scheur. Maar jeansstof is zo mooi! En zo zonde om weg te gooien, zeker als je weet dat het duizenden liters water kost om ze te maken. Dus óp naar een 2e leven als maxirok.

This time, I'm making a maxi skirt out of 2 old pairs of jeans. One pair didn't fit me anymore and the other pair got torn. I had kept them apart for a good cause, since it's such a waste of good fabric. Don't forget the thousands of liters of water that were used to make them... So let's get on with my good cause: the maxi skirt!

Stap 1
Als eerste knipte ik de broek open. Ik duwde de pijpen wat uit elkaar omdat ik niet een strakke rok wilde. Met het patroonpapier maakte ik een patroontje voor de extra stof die ik voor de rok nodig had. Het gedeelte tussen de billen spelde ik weer dicht, dat zou ik later nog dicht stikken. 


First, I cut the jeans open on the inside of the legs. I pinned the butt to close it a little again, I would sew that up later. Since I wasn't going for a tight skirt, I pushed the legs a little apart. Then I used pattern paper to create a pattern for the extra fabric.


Stap 2
Er zat een leuke rits in de pijp, en dat leek me een leuk detail voor het achterpand. Ik vouwde het patroon dubbel en legde dat zo dat de rits middenachter zou komen. Daarna spelde ik de punt met de rits in de opengeknipte achternaden van de broek.


Rits eruit

I had decided that I the zipper in the leg would be a nice detail on the back of the skirt. I folded the pattern and placed it on the leg with the zipper center-back.

Zipper in!

Stap 4
Bij het voorpand was het principe hetzelfde. Maar omdat de voorkant net iets verder open was, en de pijpen voor iets smaller zijn, had ik een groter patroon nodig. Dat paste gelukkig nét uit een pijp...


For the front I repeated the process. I needed a bigger pattern since the front was more open than the back. As you can see, the pattern only just fitted on the second leg.

Stap 5
Wat volgde was veel spelden en naaien, loshalen en weer opnieuw naaien. Dat was nodig, omdat ik de punt van de stof middenvoor er mooi in wilde hebben zitten. Dat is nu zo'n plek waar je geen extra aandacht op wilt vestigen met scheve stiksels. Bovendien geloof ik mensen die alles altijd in een keer goed naaien gewoon niet:). 

Pinning en stitching!

What followed was a lot of pinning and stitching, unpicking and stitching again. There were some challenges at the top of the piece I inserted, I can tell you that. And I wasn't even going for perfection...

Stap 6
De devil is in the details, zeggen ze. Dat klopt, want het locken van de naden en afwerken van de zoom kost altijd nog wel even tijd. Bij de Great British Sewing Bee doen ze dat in een minuut, maar daar kun je de montage de schuld van geven... 

Die extra zak komt nog van pas....

The devil's in the details, as they say. Which is absolutely true when it comes down to serging and hemming. According to the Great British Sewing Bee it can all be done in the last minute... but the editors can be blamed for that.


Een extra rondje! / Free round!

Voor en na


Reacties