Dip dye top




Dit keer geen groots project, maar een make-over van een topje dat er op papier goed uitziet, maar ik op de een of ander manier nooit draag. Misschien is het te wit, of misschien te keurig, ik weet het niet. Hoe dan ook, vond ik het de perfecte top om het dip dye effect mee te proberen!

This time not a 'grand' project but a makeover of a top that looks great on paper, so to say, but somehow never leaves the closet. Maybe it's too white, or too neat, I don't know. But I do know it's the perfect top to explore the dip and dye technique with.

Stap 1
Het leek me mooi om een dip dye te doen met blauw en ik had nog een zakje China Blue van Dylon. Je ziet vaak dip dye's waarbij de onderkant is gekleurd, maar ik wilde het juist andersom doen en de bovenkant van het topje verven. En dat betekende dat ik mijn top ook omgekeerd op moest hangen in het verfbad. Een kledinghanger voor broeken leek me daarvoor de juiste tool! 

The right tools at hand

Stap 2
Voor het verfbadje volg ik altijd de instructies op het pakje. En natuurlijk niet vergeten om even de kleur te testen! Gelukkig bleek de kleur niet te lichtblauw, en had de kleur een mooie lavendelkleurige gloed. Omdat ik niet veel zin had mijn armen 20 minuten in de lucht te houden, probeerde ik het topje aan iets te laten hangen. Het zeepbakje bleek een uitstekende hangplek.

Thanks Mrs. Bathtub!

As always, I followed the instruction on the pack, ánd I tested the color beforehand. So that I knew which color to expect. Fortunately the color wasn't pale blue, it had a nice lavender shade. Then I carefully hanged the top onto the soap holder, so I wouldn't have to raise my arms for 20 minutes.

Stap 3
Als eerste dipte ik de top iets verder in de verf dan ik wilde verven. Daardoor zou ik een wat zachtere overgang krijgen tussen de kleuren. Daarna liet ik de top 20 minuten in de verf hangen.

Spannend, spannend!

First, I shortly dipped the top a little further in the dye and brought it up again. That way, the transition from one color to the other would be more subtle.



Stap 4
Om te voorkomen dat er nog verf zou doorlopen, hield ik de top omgekeerd bij het uitspoelen. Uitspoelen tot het water helder wordt, is het devies!


To prevent the colors from running, I rinsed the top while keeping it upside down. The advise is to continue rinsing until the water is clear again.


'Oh no, the color walks out!' 



Stap 5
Kijk hoe het blauw mooi door het kant schijnt! Het kant is van polyester, dat pakt meestal geen verf, maar dat wist ik gelukkig vooraf. Het leek me wel een mooi effect geven. 


See how the blue fabric beautifully shows through the lace! The lace is made of polyester, and dye usually doesn't stick on sythetic fabrics. 

Voor en na

Dip dye gelukt!

Reacties