Van overhemd naar ehm... poezenkleedje

 




Wie oudere posts heeft gelezen, herinnert zich misschien nog dit overhemd, waar ik mondkapjes van heb gemaakt. Maar er was nog veel stof over. Dus toen we de bank nieuw hadden bekleed en de stof niet bestand bleek tegen poezenharen, moest er snel een oplossing komen: een poezenkleedje.

If you've visited this blog before, you may remember the cotton shirt. I made some very comfy face masks from the fabric. Since there was more than enough fabric left, it perfectly served for my next goal: a special rug for our cats. Badly needed since the new fabric of our couch didn't turn out to be very cat hair-proof.


Stap 1
Als eerste moest ik een patroon voor een kleedje maken. Ik pakte er een oud kleedje en patroonpapier bij om een idee te krijgen van het formaat. Het kwam er in feite op neer dat ik behoorlijk wat poezenbillen moest bijtekenen. Na een beetje passen en en meten had ik mijn nieuwe patroon met de perfecte vorm voor een luie poes om een dutje te doen. Daarna haalde ik de naden van het overhemd los en heb ik net zolang gepuzzeld met de stukken stof tot het patroon erop paste. 

Het begint met goed knip- en plakwerk.

First, I needed to create a pattern. I took an old rug and some pattern paper to make a new pattern. As you can see it had the perfect shape for a lazy cat. I then detached the seams of the shirt and shoved it all around until it matched the pattern. It took 3 different parts of the shirt: front, back and a sleeve.


Stap 2
Zoals je ziet (linkerfoto) vormden 3 stukken samen het patroon: uit het voor- en achterpand én een mouw. Ik begon met het aan elkaar naaien van de 2 onderste delen.

De rode lijnen laten zien waar de naden komen.

The red lines show how the 3 pieces of fabric formed the pattern. I started with pinning and sewing the lower 2 pieces.


Stap 3
Nadat ik de onderste 2 delen had genaaid, spelde en naaide ik het bovenste deel van de poes eraan vast. 

Whirr whirr / tjakketjakketjak

Next, my Husky friend and I sew the top part on.


Stap 4
Nadat ik mijn nieuwe poezenkleed had afgewerkt met een mooie rolzoom, begon de belangrijkste fase van het proces: het testen! Ik kan je verzekeren dat Xommy de test geheel vrijwillig uitvoerde. En als je een kattenliefhebber bent, weet je ook dat poezen niet onder druk presteren. Na een kort onderzoek met wat gedraai besloot hij zijn goedkeuring te geven door lekker te gaan liggen. 


Yep, ok by me!

After I finished the rug with a nice rolled hem, the rug was officially tested by Xommy. He performed the test on an entirely voluntary basis, no pressure needed. Besides, if you're a catlover, you know that cats and pressure don't go well together... Xommy didn't need much time to yawn in approval.

Voor en na

Ok, geen refashion naar een nieuw kledingstuk, maar Xommy vond het nieuwe kleedje fashionable genoeg!

Fashionable enough for Xommy!

Reacties