Verander je broek in een feestelijk jackje!


Ik ben vreselijk druk geweest met sinterklaassurprises dus mijn laatste refashion is alweer even geleden. Speciaal voor de feestdagen een leuke refashion: ik maakte van een donkerblauwe broek een feestelijk jackje! De broek is zelfgemaakt van mooie stof met suedine look, maar was nooit mijn favoriet en heeft hopelijk meer succes als jasje.

I've been awfully busy making Sint Nicholas surprise gifts, so it's been a while since my last post. To make up for that, I did a really nice refashion and turned my blue pants into a festive jacket! 

Stap 1
Deze refashion kun je bij allerlei soorten broeken doen, ook bij een jeans levert het een leuk jackje op (een toekomstprojectje:)). Een belangrijk startpunt is het bepalen van de lengte van het jackje zodat je weet hoeveel er van de pijpen af kan. Ik heb daarvoor een patroon van een rugpand als uitgangspunt genomen. Zoals je ziet wordt de tailleband omgekeerd weer... de tailleband! Vervolgens heb ik de binnennaad losgetornd.


The idea of this refashion can be executed with all sorts of pants. It'll really work nice with jeans (a future project!). An important first step is deciding the length of the (future) jacket. Take a pattern to get an idea of the back length. As you can see the waistband will also be the waistband of the jacket, but turned upside down. After I cut off the legsi, I opened the inner seam. 

Stap 3
Daarna heb ik opengeknipt wat het middenvoor van het jackje zou worden. Bij het achterpand heb ik de punt middenachter (die naar het kruis van de broek toeloopt) naar binnen gevouwen en de naad doorgestikt.


Then I cut open what was going to be the front of my jacket. At the back I folded and pinned the center back seam. 


Terwijl ik ondertussen de middenachternaad stik, graag even aandacht voor deze heerlijke grote ring met strik die ik ooit van vriendin G. kreeg. De styling is nu al perfect!


When in doubt, put a bow on it!


While I stitch the center back seam, I'd like to draw your attention to this fantastic bow-ring my friend G gave to me once. Perfect styling, I say!






Stap 4
De schouders en de mouwen zijn aan de beurt. Eerst heb ik de schoudernaden gespeld om de ronding van de armsgaten goed te kunnen knippen. Meet dan vanaf je schouder tot iets onder je oksel zodat je de grootte van het armsgat ongeveer weet.
 
Voor de mouwen heb ik eerst de polswijdte ruim opgemeten en vervolgens een schuine lijn vanaf de bovenarm tot de pols gespeld. Bij veel broeken is de het achterpand van de pijp wijder, daarom heb ik het zo gespeld dat dit ook de achterkant van de mouw wordt, dan heb je meer ruimte op de bovenarm achter. Niet vergeten de andere mouw te spiegelen bij het spelden, anders heb je 2 linker- of rechtermouwen:). Ik zie dat ik op de foto de mouw nog niet heb bijgeknipt voor het armsgat. Het is het handigst om daarbij een patroon of voorbeeld van de vorm van een bestaande mouw bij te houden. 

De gespelde mouwnaad wordt de bovennaad

Next, the shoulders and sleeves: i pinned the shoulders so I could cut the armhole. To get a good idea of the length, I measured the distance from shoulder to just below the armpit. 

For the sleeve I took the width of my wrist, added 2 cm and pinned from the top of te sleeve to the wrist. After that, I cut out the shape of te armhole (not on the photo) .

Stap 5
Altijd een spannend moment, het spelden van de mouw in het armsgat. Gelukkig was de mouwwijdte vergelijkbaar met het armsgat dus dat ging relatief soepel. 

Middenvoor heb ik de naad nog iets bijgewerkt zodat het puntje mooi gelijk valt. Wel vond ik het voorpand nog wat saai... en, om eerlijk te zijn, was het ook een tikkeltje te krap. Dat is op zich logisch, want de breedte gaat uit van de taille van een broek, terwijl een jackje wat wijder mag vallen. Maar ik had een idee...



It's always a little exiting to pin the sleeve in the armhole, but it fitted better than I could have expected. Next I adjusted the front hem a little and decided it needed a little extra. To be honest it really needed an few extra centimeters. The pants fitted nice and tight, but you want a jacket to be a bit more spacious. But I had an idea...

Laatste stap
Ik heb 2 stroken geknipt van blauw velours stof (10 x 70cm). Nadat ik de lengte middenvoor van onder tot de punt heb opgemeten, heb ik de rest van de strook dubbel gespeld en dicht gestikt. Vervolgens omgekeerd en het open gedeelte langs de voornaad van het jackje gestikt. Nu had ik twee bandjes voor om samen te strikken!


Een velours bandje langs de voornaad

I cut two pieces of blue velvet fabric (10 x 70cm). I measured the length of the jacket mid front and then pinned and sewed the remaining part. I turned the closed part and pinned the open part along the seam mid front. Now I could tie the bands together in a bow!

Voor en na

Krijg je al zin om ook met een broek aan de slag te gaan? Kijk dan ook eens naar dit voorbeeld van Trash to couture, mijn inspiratie voor dit project, waarin een spijkerjasje van oude jeans wordt gemaakt.

Try it yourself, happy holidays!

Reacties