DIY Glitter schoenen


Het leek me leuk om het jaar feestelijk af te sluiten met een make-over van deze grijze suède schoenen. Het suède is niet zo mooi meer, wat vlekken en de neus wordt kaal. Ze staan al een tijdje in de kast en zijn perfect voor mijn volgende plan. Bij gebrek aan feestelijke uitjes (niet alleen dit jaar, ik word ook ouder:)), leek het me een goed idee om 2020 thuis met een feestelijk dansje af te sluiten. Op naar een beter jaar. En daar kan ik wel wat feestelijke glitterschoenen bij gebruiken!


I wanted to end this year with a festive make-over of these old grey suede shoes. The suede has begun to look weary, there are a few stains and and the shoes are a little scuffed. But they are just perfect for my next plan. In the absence of glamorous parties (not just this year, I'm getting older:)), I decided I could very well dance away 2020 in my living room. On to a better year... And that required appropriate festive shoes with a sparkle!

Stap 1
Ik begon met het schoonmaken van de schoenen. Het suède even goed borstelen en restjes zand en modder van de hak en zool. Ik hoopte dat hierdoor de glitter ook beter zou hechten.

Poets & brush!

I started with a good brushing, hoping the paint would bond better with the suede.


Stap 2
Voordat ik mijn feestelijke laag over de schoen kon spuiten, heb ik eerst de stukken met tape afgeplakt die niet geverfd moesten worden: de hak, zijkanten van de zooltjes en de rits niet te vergeten. 

Tape is the secret!

Before I could spray my festive sparkles on the shoes, I carefully covered the sole and heel with tape, and even the zipper. That would keep everything free of paint.


Stap 3

Maak kennis met mijn favoriete tool van de dag: glitterspray! Er zijn mensen die denken dat glitter alleen kan op feestjes. Ik ben zelf van de leer dat glitter áltijd kan, elke dag (en zeker als het maandag is of je een rotdag hebt). Ik denk ook dat ik ook bovengemiddeld veel kleren met glitters, glans en/of pailletten in de kast heb. Glitterschoenen ontbraken er nog aan!
Deze glitterverf was geschikt voor allerlei soorten materialen en oppervlaktes, dus ik heb maar besloten dat de schoenen daar ook onder vallen. Suede heeft een open structuur dus ik had goede hoop dat de stof de verf goed zou pakken.

Meet my fave tool of the day: glitterspray! Some people think glitter only works at parties, but it is my sincere belief that glitter is always appropriate!
The spray was suitable for alle kinds of different materials so I decided that also included my shoes.


Stap 4
Ik probeerde de spray zo gelijkmatig mogelijk te verdelen en droeg plastic handschoenen zodat ik niet helemaal onder kwam te zitten. Daarna liet ik de schoenen goed drogen. De suède was namelijk nogal nat geworden van de spray, waardoor ik het resultaat nog niet goed kon zien. 

Het hele busje spray ging op!

I made sure the glitters were evenly spread (or as evenly as I could manage). I wore plastic gloves to keep my hands clean. Then I let the shoes dry for a good while.   

Voor en na

Tadaa! Ik ben erg blij met het resultaat, het is lekker glitterig, maar niet 'te', en ook op 'normale' dagen geven deze schoenen de boel wat extra glans. Ik verheug me al op Blue monday... Tot volgend jaar! 
 
Happy sew year!

I really like the result, an obvious glitter-effect without overstating it. These shoes can light up any 'normal' day. Blue monday will be an excellent day to wear them again!

Reacties