Een 2e leven voor panty, maillot of legging

 


Als ik tussen mijn panty's kijk, dan zie ik te kleine panty's, kleuren die ik niet meer draag en panty's met een haal die ik nog ergens onder wilde dragen. En zo groeide de stapel... Geïnspireerd door Pieke Stuvel en haar fantastische boek 'Recycle chic' besloot ik een paar panty's een nuttig 2e leven te geven: als kniekousen en 'handschoen'! Pieke geeft in haar boek trouwens ook veel andere inspirerende recycle tips voor kleding, zeker een aanrader!

If I take a look at my stash of pantyhoses and tights I find a lot of colours I don't wear anymore, tights that are too small or pantyhoses with runners... Inspired by Pieke Stuvel and her fantastic book 'Recycle chic', I decided to give them a second life!

'Handschoen' van mailloit
Er zaten een paar lelijke halen in deze maillot, dus ik droeg 'm eigenlijk niet meer. Ik had bedacht dat ik er een warme 'handschoen' van wilde maken. Ik heb namelijk een leuke truitje met driekwart mouw met wijde volant. Heel leuk en hip, maar ook fris als je een tijdje stil zit (ijshanden zeg maar). Ik heb eerst de teen afgeknipt en een klein strookje tussen de duim en de rest van de hand genaaid zodat hij als handschoen blijft zitten. Vanaf nu hou ik mijn handen stylisch warm!

Stylisch warme handen!

These tights had af few runners and were waiting for... well, for what? I decided to turn them into a ladies 'glove' to keep my hands warm. During the day my hands often grow cold when I'm reading, or on my computer. 
First, I cut off the toe and then added a small rectangle of fabric to separate the thumb from the rest of the hand. That would keep everything nicely in place. 


Streepjeskousen 
Ik heb in de herfst donkerpaarse schoenen gekocht en sindsdien zonder succes gezocht naar paarse sokken. Niet meer nodig, want van deze paarse streepjespanty heb ik een paar lekkere kniekousen gemaakt. Misschien dat ik er in het voorjaar nog kortere sokjes van maak, maar voorlopig zitten ze lekker warm en hoog... Het boordje van de tailleband heb ik (iets strakker) aan de sok gezet. Dat zit lekker en zorgt ervoor dat de sokken niet afzakken.

Onder de knie afgeknipt en een boordje van de tailleband.

I recently bought dark purple shoes and have been searching for purple socks ever since. I can stop searching, because these purple new knee socks wil match my shoes perfectly. I used the waistband to finish the socks. It's comfy and wil keep the them up.

Kniekous met vogels
Ik ben dol op deze vogelpanty van de HEMA, nog uit de tijd dat de HEMA nog veel fashion panty's had. En de V&D er ook nog was met een mooi assortiment. Dat waren nog eens pantytijden... Helaas had ik 'm te klein gekocht en nauwelijks gedragen. Dat ging nu veranderen. Ik heb er een kniekous van gemaakt op dezelfde manier als hiervoor. Lijkt me heerlijk onder mijn culotte, want door de wijdere pijp kan het nog wel eens fris inwaaien:).

Fly, fly, little birds

I really love the birds, but the pantyhose was to small from the start. I'm so glad I can wear them again. I'm thinking of wearing them with my culotte. Those flares are not very warm in winter, so knee stockings are no unnecessary luxury!

Keer je legging om!
Ook een legging kun je prima als sok of kniekous gebruiken. Keer de legging om en knip de hoogte desgewenst af als sokje of kniekous. Naai de afgeknipte rand weer dicht, dat wordt het teenstuk. Deze legging was te klein maar heeft een prachtige afgewerkte rand. Zonde om weg te doen en nu een prima kous! 


Leggings are ideal to reuse as socks. Just turn them around and cut off at the desired length. Then sew together the open ends, that wil be the toepart. I made socks from these blue leggings with beautiful lacy trimming.





Voor en na

Er zijn trouwens nog veel meer manieren om een panty, legging of maillot te hergebruiken, bijvoorbeeld als sjaal of voor mouwen. Misschien voor een volgende keer...





Reacties