T-shirt naar.... ruimer shirt!


Als je shirt iets te krap zit, en dan vooral het gedeelte rond de borst, denk er dan eens over om de mouwen eraf te halen. De mouwen trekken namelijk altijd een beetje aan het voorpand. Haal je ze eraf, dan ontstaat er meteen iets ruimte. En daarmee heb ik dit heerlijke poezenshirt gered van uit de donkerste hoek van mijn kast! 

This blog is all about a solution for t-shirts that are a little too tight around the chest: consider chopping off your sleeves, it might give you just that extra room you need. And that is how I saved this adorable cat-shirt from the dark corners of my closet!

Stap 1
Voordat ik de mouwen eraf knipte, moest ik eerst een oplossing verzinnen voor de afwerking van de mouwen. Ik pakte mijn verzameling bandjes erbij, maar niets was echt geschikt. Gelukkig was het shirt vrij lang, dus ik besloot de onderzoom te gebruiken. Natuurlijk eerst even meten of het zou kunnen: de zoom was 50cm, de armsgaten elk 26 cm. Krapjes... want met 1cm naad zou ik 24 cm aan elke kant over hebben. Volgt u me nog:)? Maar... een bandje aan je armsgat kun je iets stretchen als je het eraan zet, dan sluit het juist mooi aan. Oftewel: kon! 


Een extra randje bij de schouder eraf, zodat het niet te breed word.

Before I cut off the sleeves, I wanted to decide how I would finish the armholes. I took out my stash of bands and straps, but unfortunately, no luck. Then I noticed that the shirt was rather long. Could I use the bottom hem to finish the armholes? Yes... the hem was 50 cm long, and the armholes each 26 cm. I needed a seam of at least 1 cm, but it could just work, since the band always has te be stretched a little for the right fit.

Stap 2
Na een eerste 'fitting' zag ik dat de armsgaten aan de voorzijde nog een beetje wijd waren, dus deze heb ik nog een keer ingenomen, en later nog een keer:). Dat gebeurt me altijd, misschien ben ik te voorzichtig met innemen. Het lijkt alsof ik scheef speldt, maar ik neem aan een kant iets meer in (het voorpand zit op de foto aan de achterkant). Het positieve nieuws: innemen betekent minder groot, ergo, de zoom zou zeker passen!


Meten en passen = weten!

After my first fitting, I discovered that the armhole on the front was too wide. So I had to take that in. I took a little more in from the front. The good news: the bottom seam would now definitely be long enough to finish the armholes!


Stap 3
Toen was de zoom aan de beurt. Die knipte ik net naast het stiksel af. En zoals je ziet, heb ik dit shirt al eens gerepareerd. Het lijkt alsof tegenwoordig de gaatjes zomaar in shirts vallen. De kwaliteit van stoffen is erg achteruit gegaan! Afijn, met een stukje elastisch vlieseline repareer je dat zo! En dat is tip 2 voor vandaag:).

Ik heb de zoom in tweeën geknipt en vervolgens weer dichtgemaakt, zodat ik het aan mijn armsgat kon spelden.


Zoom eraf en weer eraan!

Next, I chopped off the seam under. I cut it in two, stitched the ends back together en then pinned the new band to the armhole. The little black thing is a small piece of facing I used to repair a tiny hole. These days the little holes just seem to turn up so easy! I'm sure it's because of the (bad) quality of fabrics nowadays
.


Stap 4
We komen aan het einde nu. Natuurlijk zaten de bandjes niet in een keer goed, (vertel me maar bij wie dat wel lukt), dus ik nam nog een stuk je in. Maar het resultaat was erg netjes! Nu nog de onderrand opnieuw afwerken, want daar had ik de zoom afgeknipt. Eerst even locken voor een mooie stevige rand en dan opnieuw stikken.



whirrrwhirrr / tjaktjaktjaktjak
We are getting to the end now. Of course, the new seams weren't right the first time, so I took them in just a little bit more. But I was really pleased with the result, it looked very neat! I still had to finish the edges at the bottom. I serged the edge, so I would get a nice solid edge, and then stitched a new seam. 


Kijk naar dat neusje! Ik kon het niet laten... ik heb een klein hartvormig poezenneusje uit een fluwelen bandje geknipt. Ik heb erg getwijfeld... zou het niet 'te' zijn? Ik vind het wel grappig eigenlijk. 


Look at that cute nose! Just couldn't help myself and cut out a small heartshaped nose out of velvet ribbon. I wasn't really sure...wouldn't it be too much? But I kind of like it!










Voor en na

Mijn nieuwe top zit in ieder geval een stuk comfortabeler. En ook een stuk koeler. Dat merkte ik omdat het meer dan 30 graden was in de week dat ik het maakte. Pffff....
Welcome back, cute purple cat!





Reacties