Top van te kleine blouse


Iedereen heeft wel zijn favoriete kledingstukken. Van mij is deze blouse er eentje, of wás, liever gezegd. Want hij past me al een tijd niet meer (laat je niet foppen door de paspop, dat is maatje S). Maar vanwege de fantastische mouwen kon ik ik de blouse niet weggooien, ondanks dat de mouwen niet handig zijn bij de afwas... En toen ik deze bijpassende groene stof tegenkwam, wist ik de oplossing!



I'm sure we all have our favourite pieces of clothes. Mine was this blouse with those fantastic sleeves. So I held on to the blouse, even though the fit is now way too tight. And even though those sleeves are not exactly helpful in the kitchen.

And when I bumped into a piece of matching green fabric I had forgotten all about it. Then I knew just what to do with it. 









Stap 1
Als eerste verwijderde ik de mouw en maakte ik het voor-en achterpand los van elkaar en van de kraag. Vanuit het achterpand van de blouse tekende ik een nieuw, groter pand. Hiervoor heb je een aantal maten nodig: de wijdte van oksel tot oksel voor en achter, heupwijdte, lengte schouderpas en de ruglengte. Deze maten moeten allemaal passen in het nieuwe patroon. Je ziet hier het achterpand, ik deed hetzelfde voor het voorpand.




First I cut off the sleeves (you'll be back...) and the collar. Next I detached the front and back so I could enlarge it to meet my measures. In order to do that, I needed my hip width, shoulder and back length, and the length from armpit to armpit, back and front. 


Stap 2
Voor het voorpand wilde ik een soort schouderpas in de stof van de blouse, zodat de stof mooi door zou lopen. Ik had het bovenstuk van het voorpand nagetekend zodat ik daar makkelijk een pas voor kon naknippen. 



Schouderpas aan het voorpand....rrrrrrrrr

I decided to make the shoulder yoke of the blouse, so the original fabric would be continued from one arm to the other. I traced the front to make it easier to take over the shoulder yoke. Then I stitched the yoke and front together.

Stap 3
Nadat ik het voor- en achterpand aan elkaar had gespeld had ik mijn eerste fitting. Altijd belangrijk, zo bleek ook nu. In de linkerfoto zie je dat ik mijn panden iets meer taille heb gegeven. Daarna spelde in de mouw erin.



Yes, there is still a waist!

After having pinned the front and back I had my first fitting. Always important, as turned out so this time, since I needed more waistline. Next, I pinned my sleeve in the armhole.

Stap 4
Dan de stap die ik altijd 'fear': de afwerking van de hals. Ook de halsrand wilde ik in de stof van de blouse maken. En zoals je ziet, krijg ik het er 
zelden in één keer goed erin. Dat was nu niet anders... 


Zuchten, losmaken en opnieuw naaien...

The step I 'fear' the most, every single time: finishing the neckline. I hardly get it right the first time, this project was no exception. So I sighed, unpicked en tried again...

Stap 5
Zijn we er nog niet? Yep, bijna. Nu alleen nog de zoom onder afwerken, dat heb ik ook met de blousestof gedaan. En gelukkig had ik nog genoeg stof om een klein detail toe te voegen. 



See how the blueish-green matches?
Almost there now... I finished the bottom with a nice band, and stil had enough fabric to make an extra detail.... 


Voor en na

Vooraf had ik mijn twijfels, het zou lastig zijn om met een refashion een waardige opvolger te vinden voor mijn geliefde blouse. Desondanks ben ik er niet ontevreden mee (en dat is Achterhoeks voor: helemaal niet slecht).
  




Reacties