Pimp je saaie top


We kopen allemaal helaas wel eens te makkelijk een topje omdat de kleur precies goed is, het in de opruiming is en/of gewoon lekker zit. Dat 'komt altijd van pas', toch? Weer thuis ontdek je dat het weer een 'gewoon' topje op de stapel is en niet bijzonder genoeg om vaak te dragen. Herken je dat? (Of heb ik dat alleen?) Gelukkig valt er nog van alles te pimpen met een 'saai' topje!

I guess we all have our moments when we can't resist to buy a simple top because the fit, the price and/or the colour are right. And 'it will always come in handy', right? Back home, it turns out to be yet another simple top... not special enough to be worn very often. Fortunately, a 'boring' top comes with lots of pimping possibilities!

Bandjes en knoopjes
Als je wilt pimpen, is een goede voorraad versiering handig, zoals bandjes, knoopjes, kantjes etc. Ik knip bijvoorbeeld altijd de bandjes af die de fabrikant aan de binnenkant bij je schouders naait zodat het kledingstuk niet van de hanger glijdt.
Toch heerlijk om lekker te graaien in zo'n bak?

If you want to have pimping possibilities, you'll need a good stash of ribbons, buttons and other embellishments. I, for instance, always cut off the straps inside a garment that keeps it from sliding off the hanger.

Keuze genoeg

Omdat ik bijna geen fourniturenwinkel voorbijloop, zonder met een bandje of knoopje naar buiten te komen, heb ik een aardige voorraad om uit te kiezen. Ik had dus ook kunnen gaan voor pailletten (lekker festive) of een bandje met veren (boho). Vorig jaar heb ik trouwens een bandje van een top gepimpt met knoopjes, geïnspireerd door een Desigual top. Dat is nog eens een merk dat weet hoe kleding te versieren!


Die pailletten zie ik wel zitten met kerst...

When I visit a haberdashery, I usually don't leave the shop empty-handed... Nothing wrong with a good stock of supplies, it gives you options. I could have gone for sequins (festive) or a feather band (boho), for instance. Last year, I pimped a strap of a top with buttons in different colours and sizes, inspired by a Desigual top. Now there's a brand that knows how to embellish!


Veren
Terug naar dit topje. Omdat ik de bandjes wat breed (lees: oud) vond, bedacht ik me dat ik misschien het strikeffect kon nadoen dat je nu vaak ziet. Dat zou het bandje ook wat smaller maken. En ik dacht ineens aan de verenstof die ik 2 blogs terug gebruikte voor de rok met ruffle. Wat als ik daarvan strikbandjes zou maken?


Alle eer naar vriendin G. voor de illustratie met gestrikte bandjes!

Ik knipte een paar veren ruim om het borduursel uit, zodat het niet zou rafelen. Daarna speldde ik 2 veren op elkaar, zodat je bij het draaien altijd een kleurige veer zou zien. Ik naaide een smal bandje uit mijn verzameling vast tussen de uiteinden. Terwijl ik ze naaide, bolden de veren een trouwens beetje op, dat geeft een mooi effect!


The feathers got a nice bulgy shape!

Back to this top. The wide straps felt a little old-fashioned to me, so I wondered if I could do something that would give the knotted strap-effect you see often nowadays (see the illustration above my friend G. made). I used the fabric you might remember from another blog, with coloured feathers on mesh. After cutting out the feathers I pinned 2 of them together to hide the back of the fabric. I pinned a strap in between. As I sewed the feathers they began to bulge a little, which gave a nice effect.


Deze blog was overigens niet mogelijk geweest zonder de duidelijk actieve inbreng van onze poes Zeta... 


I obviously couldn't have done it without your help, Zeta!

Voor en na

Voor de afwisseling nog een voorbeeld met 4 veren, kan natuurlijk ook!


Reacties