Rok naar zomertop

Ik hou wel van lekkere roze en paarse kleuren, dus toen ik jaren geleden deze stof tegenkwam, was ik meteen verkocht. Ik maakte er toen een rokje van voor een feest. Het rokje past me intussen nog net, maar het schuift steeds meer omhoog;). Hoog tijd om er iets nieuws van te maken: een fijn zomers topje!

I like a good pink or purple colour, so when I ran into this fabric a long time ago, I was sold immediately. I made a skirt for a special occasion, and since then the skirt seems to be riding up more and more. High time to give this skirt a new purpose: a summer top.

Stap 1
Als eerste haalde in de rits eruit, die had ik niet meer nodig. Ook de voor- en achterpas moesten eraan geloven. Daarna paste ik het overgebleven deel aan om te kijken of het zo paste als topje. Het zat nog wat te hoog onder mijn armen, dus er gingen nog een paar centimeters af.




First I took out the zipper, no need for that anymore. The yokes also had to go. Then I tried the top on to see if the fit was alright. Almost. A few centimeters lower would make a better fit under the arms. 

Stap 2
Ik bewaar altijd de restjes van kleding die ik heb gemaakt. Helaas levert me dat stapels stofjes op waarmee ik meestal niets mee doe en die na een jaar of 5 'misschien' weg mogen. Gelukkig had ik het kant van de rok langer bewaard, want ik wilde de ruffle onderaan de rok laten terugkomen in schouderbandjes. Ik had hier nog een eenvoudig patroontje van, dat nu goed van pas kwam.
Ik wilde dit aan een elastieken bandje vast maken. 

De lengte van het elastiek had ik vooraf opgemeten, met een klein beetje rek zodat het bandje niet van mijn schouders zou glijden. Ik verdeelde het kant vervolgens over het elastiek: uitrekken en tegelijk spelden. Tijdens het naaien heb ik het elastiek ook een beetje uitgerekt, aan 2 kanten tegelijk zodat de stof soepel door de machine loopt.


Elastiek voor en achter rekken en naaien, 'n soort jongleren...

I always safe the scraps of fabric after a garment is finished. So I'm well supplied with piles of scraps, usually patiently waiting (for about 5 years), until I'm ready to throw them away. Thankfully, the lace of this skirt was still there, even though it has been 9 years since I've made the skirt. I wanted to make ruffle straps to bring back the lace of the skirt on the shoulder. A simple pattern I recently found, now came very much in handy.

Next I measured the elastic of the straps, with a little stretch so the strap wouldn't slip of my shoulder. Then I sewed the fabric on, simultaneously stretching the elastic a little with both hands, which is kind of juggling. Please try this at home yourself:).

Stap 3
Ik had gewoon zin om eerst de bandjes te maken, maar het topje was nog helemaal niet af. Dit moest ik nog netjes van boven afspelden. Met ruimte voor een tunneltje om elastiek door te halen zodat het goed op mijn lijf zou aansluiten.  


I do my pinning comfy on the knees

I was already making the straps while the edges of the top were stil not finished. I kept enough space for a small elastic to run through so it would fit nicely on my body. 



Klaar?
Ehm, dat was wel de bedoeling. Maar toen ik het geheel bekeek, was ik niet tevreden, ik vond het te romantisch en voorspelbaar. Dat mocht wel iets spannender... Ik besloot de boel wat strakker te maken, en maakte 2 bandjes om een 'kantige schouder' mee te vervangen.
Too cheesy, en dat heeft niets met kaas te maken...
 
Ready? Well, that was the idea. But looking at the result, I found it too cheesy, a bit boring to be honest. So I decided to make it a bit more interesting... I made two straps to replace one of the lace straps. That would make the top more... well, interesting, I hoped.

Voor en na

Nu dan echt ready!
Iemand die 2 kanten schouderbandjes toch leuker vond?

Reacties