Van Zumba broek naar sportief jackje


 
Als kind dol was ik op jazz-ballet, voor latere generaties werd dat het veel hippere Streetdance. Door komst van Zumba kon ik weer heerlijk de pasjes uit mijn kindertijd maken, zoals de de Pas de BourrĂ©e. En het was net als fietsen, je verleert het niet! Na een aantal jaren vrolijk dansen op Latijns-Amerikaanse klanken heb ik al een paar jaar niet meer 'gezumbad' (is dat wel een werkwoord?) en lag mijn Zumba broek niets te doen in de kast. Daarom wil ik met deze refashion een ode  brengen aan mijnd ansende jaren.

With the arrival of Zumba at the beginning of this millennium my childhood memories came alive again. On the sound of Latin American music I cheerfully performed the steps I'd learned as a child practicing jazz ballet, like de 'Pas de bourrée. And, as we use to say in the Netherlands, it was like riding a bike, once you know how to do it, you'll never forget it. I quit Zumba a few years ago, but I still kept the Zumba pants, so this refashion is about paying tribute to my (younger) dancing years!

Om te beginnen intrigeerde het label van de broek mij, want wat is 'wrinkle talson'? Nooit van gehoord. Een snelle zoektocht op het web leerde me dat het een soort 'water resistant' nylon is. Dat klopt wel met wat ik voel want de stof voelt een beetje als materiaal waarvan een dun regenjasje gemaakt kan zijn. 


I was intrigued by the fabric on the label 'wrinkle talson'. Never heard of it before. A quick search on the web made clear that it's some kind of nylon and I also came across 'water resistant'
. That makes sense because the fabric does feel like the type a thin raincoat could be made of.  




Stap 1 achterpand

Om te beginnen drapeerde ik de broek over mijn paspop, gewoon om een beetje een idee te krijgen van wat het zou kunnen worden. En eigenlijk was het meteen duidelijk, ik zag een sportief jackje voor me! Dus met dit idee ging ik verder. 

To get an idea of the possibilities, I draped the pants on my tailors dummy. And the first attempt was immediately successful, I saw a sporty jacket / vest! So I took my next steps from there.






Omdat de broekspijpen erg wijd waren, hoopte ik het onderste gedeelte te kunnen gebruiken voor het voorpand van het jackje. Van de bovenste deel van de achterkant wilde ik het nieuwe rugpand maken, inclusief zakken. Als eerste knipte ik de pijpen af, daarbij ging ik uit van een ruime ruglengte. Daarna knipte ik het korte broekje dat overbleef open op de naden.

Dit worden de nieuwe voor- en achterpanden!

The legs were rather wide and hopefully wide enough to reuse the lower legs for the front pieces. Ik cut the legs based on the length of my back. I also cut open the top of the back of the pants. That would be perfect as a back piece, with pockets of course!


Het achterpand sloot ik door de stof van een pijp net iets over de andere pijp te leggen waardoor de middenachternaad zichtbaar bovenop kwam te liggen. Je mag van mij zeker zien dat het een broek is geweest, vandaar dat ik ook de zakken liet zitten. Omdat de lengte toch iets te kort bleek te zijn, voegde ik aan de bovenkant een extra strook stof toe.
Tot zover het achterpand...


Achterpand / back piece in progress

I closed the centre back by placing one leg just a little over the other. In this way the original centre back seam was visible on top and you would be able to see the garment's original purpose. The length of the back turned out to be a little too short, so I added an extra strip of fabric. 

Stap 2 voorpand
Van de voorkant van de onderbenen maakte ik de voorpanden. Ik gebruikte het achterpand om de lengte te bepalen. De schoudernaden spelde ik iets schuin omdat de stof de neiging heeft wat op te staan, ik kreeg er een beetje Star Trek-gevoel bij:). Daarna naaide ik de nieuwe zijnaden dicht.  


De schouders gaven me Star Trek vibes!

Next, I used the fabric of the lower front legs to create the front pieces, hoping that it would be wide enough for me. I pinned the shoulder seams a little at an angle because the fabric had the tendency to stand out a little, it gave me Star Trek vibes actually:). Then I closed the new side seams.

Qua afwerking was er natuurlijk ook nog wat te doen. Ik vouwde de armsgaten om voor een zoompje (foto links) en hetzelfde deed ik met de halsnaad (rechts). 

Hemming (a)way!

There were of course a few tasks left to do in the finishing department. I folded the edges of the armholes (photo left) and neckline (photo right), and then stitched the hems. 


Stap 3 vervolg voorpand
Als laatste moest ik de voorpanden nog vorm geven. ik liet het voorpand vanaf de schoudernaad schuin naar voren lopen. Hiermee hoopte ik een speels effect te krijgen en het zou ook helpen voor bewegingsvrijheid bij de schouder en nek. 
 

Het voorpand knipte (en zoomde) ik schuin

Finally, I had to give more shape to the front pieces. I cut the fabric diagonally from the shoulder to the mid front. I had the feeling it would make the front look more playful, and it would also make it more comfortable to wear. 

I also thought it would be fun to reuse the original pocket straps. So I pulled the straps through the rings at the bottom of the front piece. Even more playfulness!

Speelsheid alom!

Het leek me ook leuk om de koordjes bij de zakken te hergebruiken, dus ik haalde ze door de ringetjes in het voorpand. Bij het dragen kun je het dan open laten of bij elkaar trekken, nog meer speelsheid!

Hier het tussenresultaat... Ik was er best tevreden mee hoe de voorpanden vielen. Bij het passen ontdekte ik dat de zijnaden toch net een tikkeltje te strak waren. Op de rechter foto kun je dat ook wel zien. Ok, ik was dus nog niet klaar....

Net een beetje te krap helaas...

I really liked the how the jacket turned out, but the final result turned out te be 'not final'. As you can probably see the side seams were just a little too tight. For a more loose fit I added a strip of fabric (4cm width, including seam allowance) in between the side seams. A sportive jacket/vest should have a loose fit and not look like a harness, right?


Met een extra strook stof tussen de zijnaden (4cm inclusief naadtoeslag) loste ik dit op en werd het jackje net iets wijder. 
Een sportief jack moet tenslotte lekker losjes zitten en niet als een harnas!


View from the side and il dietro

Voor en na


Reacties

Een reactie posten