V-dress naar V-shirt


Deze Koningsdag, Oranje Binnendag, Willem AlexAndersdag of Woningsdag is anders dan anders. Geen koekhappen of vrijmarkt, maar gewoon binnen een tompouce eten en een Oranjebittertje nippen. Bij binnen zijn, hoort binnen 'prutsen', dus een mooi moment voor deze eerste refashion. Namelijk van de V-dress die de zussen Spijkers & Spijkers een paar jaar geleden tijdens het EK voor een biermerk ontwierpen.
Er volgden nog andere ontwerpers, maar dit was zonder meer mijn favoriet. Met één nadeel, hij past me niet (meer) en was eigenlijk altijd al te heftig kort voor mij. Je moet er het type voor zijn en/of het lijf voor hebben. Laat je niet van de wijs brengen door mijn paspop met maatje S. Ik ben meer een mooie M:).

This years' Kingsday will be different. No free market or 'biting the cake', but eating one's Orange tompouce en sipping of one's Oranjebitter (traditional Dutch type of danish and orange drink, both consumed at King's day) at home. When one stays home, crafting is just around the proverbial corner, so it's a good day for this first refashion. My subject was the V-dress, designed bij Spijkers & Spijkers for a famous beer brand a few years ago. I love the design, but unfortunately the fit never worked for me. The skirt is too short, I guess if you're the type and have the right figure for it, it works, but not for me. Don't let my tailors dummy fool you, it's a size S, and I'm more like a size M. 


Stap 1
Dit wordt geen ingewikkelde verandering, de rok is het grootste probleem en moet eraf. Ik mat de lengte vanaf de schouder (zie je de subtiel oranje speldenkop?). 58cm lijkt misschien een beetje kort, maar geen zorgen, dat ga ik nog oplossen. 



This refashion will not be complicated. I really like the design of the top, it's just the skirt that has to go! I measured the length from my shoulder (see the matching pin?). And although 58cm may seem short, the final top wil be longer than that... There's a solution on the way!


Stap 2
Ik gebruikte het onderste deel van de rok als brede band aan het shirt. Daardoor blijft de top mooi bloezen. Eigenlijk is dit relatief makkelijk: ik knipte 10cm band af en speldde dit aan de top, terwijl ik deze een beetje uitrekte. Daarvoor had ik de band en de top eerst in 4 gelijke delen gespeld, zodat de ruimte netjes verdeeld was.



I decided to use the bottom 10cm of the skirt as a band for my top. First I divided the top and band in 4 equal parts, to make sure the stretching would be equal. Then I pinned the band to the top while stretching the top a little. 


Stap 3
Met de overgebleven stof had ik nog andere plannen... Ik ben namelijk niet zo'n fan van een open rug, maar ik wilde het mooie ontwerp ook niet te veel veranderen. Mijn oplossing was een extra bandje op de rug. Door de band een beetje breder te maken, zodat het idee van de tailleband weer terugkwam, hoopte ik dat de vorm van de top in balans te bleef. Het was een gok, maar ik vond het redelijk goed gelukt. Hoop dat de zussen Spijker me deze verandering in hun ontwerp vergeven;).



I had also plans for the remaining fabric. I'm not a big fan of an open back, so I decided to play a little with that. I used a piece of fabric to make a band between the V-neck. My idea was that the band would match the shape of the bottom and if I made it strong enough, the shape would stay in balance. Hope the Spijker-sisters won't kill me for their design-change...


Stap 4
met de top zo goed as klaar, had ik nog één wens. En dat was een hip tasje bij deze outfit. De V-dress was destijds samen met het bier verpakt in een klein tasje. Maar dit tasje verdient eigenlijk ook een make-over.... Ik begon met het lostornen van de bandjes en haalde een reepje bovenaan met de druksluiting eraf. De tas is trouwens gemaakt van een soort papierstof. Op zich wel handig, want je kunt het knippen en naaien, en het rafelt niet:).



Now that the top was as good as finished I wanted to do something with the bag that came with the dress and top. It was fun, but I wanted a different shape. First I took of the straps and a stroke at the top with one half of the button. The bag is made by sort of fabric paper. You can cut and sew it very easily, and it doesn't fray;).


Stap 5

De reep naaide ik vervolgens weer vast, ongeveer halverwege de tas. En met een overgebleven stukje oranje stof had ik ook nog plannen. Ik maakte grote steken over de hele lengte zodat ik het makkelijk kon rimpelen in de vorm die ik wilde. 



Then I sew the stroke back on the bag and took a piece of the leftover fabric. With large stitches the orange fabric could nicely be arranged into the shape I wanted.


Stap 6

Herinner je je de bandjes nog? Door ze aan elkaar vast te maken, kreeg ik 1 langere band, die ik vervolgens weer aan het tasje vastzette.



Remember the straps? I put the 2 straps together to one larger strap and attached it to my new bag.  


Tadaaaaaa!Ok, ok, de bloem is eigenlijk wel een stijlbreuk 
met het grafisch ontwerp van de jurk, dus shoot me...

Voor en na


Reacties